Dé installateur bestaat niet meer

Voor de één een open deur, voor de ander misschien een afwijzing. En toch, dé installateur bestaat domweg niet meer. Net zoals dé consument of dé markt. Het is te algemeen. Het omvat alles en daarmee tegelijkertijd niets. Maar, als de installateur niet meer bestaat, wat dan wel?
OTIB, het opleidingsfonds voor de technische installatiebranche, heeft hiernaar onderzoek gedaan. De rapportage hierover ‘Toekomstbeelden voor de installatiebranche’ beschrijft vier nieuwe rollen: de integrator, creator, assembler en operator. In iedere rol kan het installatiebedrijf zich profileren.
De operator waarborgt functionaliteit door een focus op service, beheer en onderhoud. Een assembler legt zich toe op het efficiënt realiseren. Het ontwikkelen van slimme concepten waar behoefte, diensten en techniek samenkomen, blijkt meer bij de creator te liggen. Tot slot de integrator. Zijn rol ligt primair in het vertalen van klantwensen naar een functioneel ontwerp vanuit partnerschap met de klant.
De plaats die technologie in ons dagelijkse leven heeft en steeds meer gaat innemen, bevestigt deze rollen. Welke rol het installatiebedrijf zich aanmeet, blijkt opnieuw een strategisch keuze. Elk van de vier rollen heeft haar eigen specifieke eigenschappen. De keuze heeft gevolgen voor het bedrijfsbeleid en de activiteiten die worden uitgevoerd. Ja, zelfs tot wat mensen aan competenties, kennis en kunde nodig hebben. Het rapport geeft mooie handvatten om hierover na te denken én het gesprek aan te gaan. Met eigen medewerkers, klanten of collega-ondernemers.
Vergeet de epiloog van het rapport niet te lezen. Het vertelt hoe deze vier rollen als proposities nog verder ontwikkeld moeten worden. Een oproep die ik graag aanvul. Doe dit vooral open en mét opdrachtgevers. En: laten wij, branchebedrijven, bewijzen één van deze rollen daadwerkelijk waardig te zijn. Vanuit de kwaliteit die geleverd wordt en waarvoor dé opdrachtgever kiest.

Geef een antwoord