DE TERUGKEER VAN KLEUR IN DE BADKAMER

Het is ongetwijfeld de trend van 2019 in de sanitairwereld: kleur. Jarenlang domineerde de minimalistische badkamer, maar nu mag het allemaal weer uitbundiger. Met het aantrekken van de economie, lijken zowel de fabrikanten als consumenten op te fleuren.

Als u de ISH heeft bezocht afgelopen maart, is het u vast en zeker wel opgevallen: de sanitairwereld lijkt een andere richting te zijn ingeslagen. Er was zelfs een expositie (Pop Up my Bathroom) aan gewijd, waar de kleurenrevolutie voortreffelijk in beeld werd gebracht.

Durf

Rob Sanders is directeur van Sanidrõme. Bij de coöperatie zonder winstbejag zijn tientallen showroomhoudende installateurs aangesloten. Ook zij merken een trendverschuiving, beaamt Sanders. “Nu de economie beter draait, durven de fabrikanten meer. Ze brengen nieuwe producten op de markt met een breder scala aan kleuren; van baby roze tot appeltjesgroen. Hiermee spelen ze ook in op een andere trend: individualisering. Klanten willen steeds meer de regie houden over de inrichting van hun badkamer, keuken en toilet en zijn voortdurend op zoek naar producten die tegemoet komen aan hun individuele wensen.”

Accenten aanbrengen

Toch blijft het overgrote deel, Sanders schat zo’n 9 van de 10 klanten, behoudend. “Ze vragen zich af of ze al die trendy kleuren over een jaar of 3 nog wel mooi vinden en kiezen daarom eerder voor het bekende witte en zwarte sanitair.” De kleurenrevolutie drukt met name haar stempel op kranen, badkamermeubilair en tegels, zegt Sanders. “Klanten kiezen er niet snel voor om bijvoorbeeld een hele badkamer in roze uit te laten voeren. Ze brengen liever accenten aan, met meubilair en sanitairproducten.”

Grote variëteit

Het kleurenpallet doet denken aan de jaren 60 en 70, “maar”, zegt Sanders, “het is geen retrotrend pur sang. In feite komen verschillende periodes samen. De variëteit is groter; je ziet niet alleen geel opduiken in de badkamer, maar ook groen bijvoorbeeld en bruin.” De showroomhoudende installateur kan wel uit de voeten met dit weelderige kleurgebruik, merkt de directeur van Sanidrõme. “Het past ook bij het karakter van hun bedrijf, want de kracht van een showroom zit ‘m erin dat je een gevarieerd aanbod kan laten zien.”

Kentering

Of de trend zal aanhouden, weet Sanders niet. “Kort door de bocht verwacht ik een kentering bij de volgende economische crisis. Op dergelijke momenten keren consumenten vaak weer terug naar de basis.” 

De Coast-lijn van Primabad. Gecombineerd met een houtstructuur of één van de vele andere corpuskleuren en met de verschillende greepmogelijkheden, kan een meubel naar eigen smaak worden samengesteld.

Villeroy & Boch brengt tegels op de markt met een geraffineerde decoratie met weelderige, exotische planten en glanzend keramiek in rustige groentinten. Deze Urban Jungle badencollectie heeft een buitengewone randvorm, met een slechts 12 mm smalle badrand.

Anno 2019 is de klant vooral op zoek naar comfort. Rainfinity, de nieuwe serie douches van Hansgrohe is speciaal bestemd voor veeleisende wellness- en designliefhebbers. Dankzij de speciale straalsoorten, zoals de microfijne en fluisterstille straalsoort PowderRain, wordt de dagelijkse douche een bijzondere douche-ervaring

Niet alleen het kleurenpallet verandert, ook de vormgeving. Jarenlang gaven hoekige vormen de toon aan, nu brengen fabrikanten ook sanitairproducten op de markt met meer ronde contouren. Nobili laat beide trends terugkeren in haar assortiment met badkamerkranen.