Door klimaatverandering regent het vaker harder. Onze dichtbebouwde, geasfalteerde steden en betegelde tuinen kunnen dat niet aan. Amsterdam Rainproof werkt samen met iedereen die invloed heeft op de inrichting van de stad om deze wolkbreukbestendig te maken. Ook installateurs en dakdekkers kunnen een belangrijke rol spelen in het voorkomen of verminderen van overlast en schade.

Op 28 juli 2014 regende het extreem hard. Op sommige plekken viel wel 135 millimeter regen in een uur tijd. Straten en stations stroomden onder, snelwegen werden afgezet, en gebouwen leden veel schade. Uit recent onderzoek van Amsterdam Rainproof, de TU Delft en verzekeraars is gebleken dat de meeste Amsterdamse gevallen van regenwaterschade op die dag via het dak kwamen. Door terugstroom uit toiletten, afvoerputjes en gootstenen was er bovendien veel financiële schade. Vooral begane grondwoningen, souterrains en kelders bleken kwetsbaar.

Verklikker

Vincent Huijing is zelfstandig loodgieter en installateur en aangesloten bij het Amsterdam Rainproof netwerk. Hij komt vaak waterschade via het dak tegen. “Meestal is het probleem dat de goten of de afvoer verstopt zijn.” Daarom pleit hij ervoor altijd een extra overloop op het dak te maken, zodat het water ook bij kleine daken niet meteen over de rand stroomt.” Zo’n extra overloop werkt als een verklikker. Als die gaat spuiten, weet je dat je je hemelwaterafvoer moet controleren.”

Dunwandig

In zijn branche wordt nog weinig op wolkbreuken ingespeeld, vertelt Huijing. De gangbare materialen schieten tekort bij echt heftige buien. Als het gaat om hemelwaterleidingen kiezen loodgieters vaak voor een dunwandige pvc-buis die vanwege het diameterverschil niet goed aansluit op de riolering. “Een dikwandige pvc-leiding van 110 of 90 mm sluit veel beter aan”, zegt Huijing. Ook met loden steekstukken heeft hij geen goede ervaringen. “Ze passen vaak niet en zijn niet goed te dichten. Je kunt beter een steekstuk met PE-buis gebruiken, die zijn direct te lassen op gangbaar PE-materiaal. Zo ontstaat een veel stevigere constructie.”