“Duurzaam is duur”
Building Holland laat vooral trends zien
Veel beslissers, maar de aanloop leek wat tegen te vallen. Ook dit jaar trok Building Holland een gemêleerd publiek. Van adviseurs, installateurs en architecten, tot adviseurs, woningcorporaties en bouwkundige aannemers. Ze kregen een goed totaaloverzicht voorgeschoteld. Building Holland is bij uitstek een beurs om trends te signaleren en wat minder om de diepte in te duiken.
Alle drie de hallen hadden een Innovation Boulevard. Zo kon de bezoeker gelijk al een beeld krijgen van de highlights die de beurs in petto had. Het gevaar van een dergelijke opzet is uiteraard dat je de andere stands gaat overslaan, maar dat terzijde. IZ signaleerde een fikse toename van en vraag naar totaalconcepten. Fabrikanten en andere partijen in de bouwkolom bundelen hun krachten en bieden oplossingen aan om duurzame nieuwbouw of renovatietrajecten te realiseren. Aansprekende voorbeelden zijn bijvoorbeeld Factory Zero en de Pluswoning. Maar ook individuele partijen lieten totaalconcepten zien, zoals LG met het ‘Huis van de toekomst’ en Croonwolter&dros met ‘een integrale oplossing om gebouwen te verduurzamen’. Dit is bij uitstek een trend om in de gaten te houden en indien mogelijk bij aan te haken als kleine of middelgrote installateur.
Slimme systeemintegratie
Die opmars van totaalconcepten gaat gepaard met een groeiende aandacht voor systeemintegratie. PV-panelen, warmtepompen en LT-vloerverwarming worden bijvoorbeeld met behulp van slimme beheersystemen steeds beter op elkaar afgestemd. Sensoring speelt een centrale rol in dit proces. Steinel liet onder andere de HPD2-sensor zien, waarmee niet alleen temperatuur, lichtsterkte en het CO2-gehalte kan worden gemeten, maar ook het aantal mensen dat aanwezig is in een ruimte. De fabrikant richt zich nu nog primair op de utiliteit, maar verwacht dat op termijn dit soort sensoren met de bijbehorende slimme beheersystemen ook ingeburgerd zullen raken in de woningbouw. De reden klinkt aannemelijk; duurzame woningen hebben een dik isolatiepakket, waardoor het binnenklimaat nauwkeurig moet worden gereguleerd om bijvoorbeeld het ‘Sick Building Syndrome’ en oververhitting te voorkomen. Tegelijkertijd kan de informatie die wordt gegenereerd door de sensoren benut worden om energiebesparingsmaatregelen door te voeren.
Opmars warmtepompen
De Bouwbeurs en de ISH gaven al de teneur aan; de warmtepomp en zeker de luchtgebonden variant is bezig met een onstuitbare opmars. Dat werd bevestigd op Building Holland. Zo zagen wij verscheidene fabrikanten, zoals Viessmann en Toshiba (Intercool) hun luchtgebonden warmtepompen promoten. Maar ook een minder bekende partij als MasterTherm gaf acte de présence. De Tsjechische fabrikant toonde een nieuwe modulerende water/water warmtepomp met een vermogen tussen de 1 en 5 kW en een SCOP van 5. De Nederlandse vertegenwoordiging maakte daarbij wel de kanttekening dat de SCOP uiteindelijk ook afhankelijk is van bouwkundige randvoorwaarden, zoals de dikte van het isolatiepakket en het correcte afgiftesysteem. Zowel bij MasterTherm als andere fabrikanten viel hetzelfde geluid te beluisteren: de warmtepomp kan zich heugen op de belangstelling van het brede publiek, maar de prijs blijft vooral nog een belemmering. “De consument denkt al snel dat ‘duurzaam duur is’”, aldus een standhouder op de beurs. Zeker in renovatietrajecten waar er vaak extra bouwkundige maatregelen nodig zijn om het beoogde rendement te behalen.
Elektrische verwarming
Een andere minder bekende speler die de Nederlandse markt heeft betreden is Rointe. De fabrikant liet een kleine elektrische radiator zien. Dankzij onder
andere de geïnjecteerde aluminium lamellen en een speciale vloeistof is een energiebesparing haalbaar van tientallen procenten, aldus de fabrikant. Rointe merkt dat de Nederlandse consument nog huiverig is om elektrische verwarmingssystemen toe te passen, maar dat de belangstelling wel toeneemt.
Customization
Customization is een andere trend die ook al op de Bouwbeurs en ISH zichtbaar was. Fabrikanten proberen in hun productaanbod steeds meer tegemoet te komen aan de individuele wensen van hun klanten. Zo fabriceert Kameleon Solar customized PV-panelen voor gevels van gebouwen. Door een extra inktlaag op de PV-panelen aan te brengen kan de kleur worden veranderd of zelfs van een fraai patroon worden voorzien. Het rendement ligt wat lager dan bij doorsnee PV-panelen, maar daar staat dan wel een esthetisch verantwoorde oplossing tegenover.
Douche met WTW
Energiebesparing blijft een belangrijke trend. Zo lanceert Hamwells dit jaar een douche-unit met WTW. De installatie is eenvoudig in te passen in bestaande woningen en kan worden opgehangen. Hamwells mikt met haar nieuwe oplossing met name op de gelaagde bouw.
Cijfers beurs
Building Holland was zeker een bezoekje waard. De beurs had ruim 200 standhouders die rond de 13.000 bezoekers mochten ontvangen. De standhouders waren over het algemeen positief over de kwaliteit van de bezoekers. Zo kregen we meerdere keren te horen dat er een hoog percentage beslissers tussen zat en dat de exposanten die traditioneel de installatiebranche bedienen nu de gelegenheid kregen om ook met andere partijen in de bouwkolom in contact te komen, zoals architecten en bouwkundige aannemers.
De volgende editie van Building Holland staat op de agenda van 24 tot en met 26 maart 2020 in RAI Amsterdam