Docenten uit de praktijk
Veel MBO-scholen verwachten binnen vijf jaar een groot tekort aan techniekdocenten. Daarom is het van groot belang het aantal op peil te houden en zelfs uit te breiden. Maar ook is het nodig jongeren aansprekend te blijven inspireren om te kiezen voor een toekomst in de techniek. En wie kunnen dat beter dan de mensen uit de praktijk? In Gelderland en Overijssel is een initiatief gestart: vakmensen uit de praktijk geven les aan nieuw vaktalent.
De installatiebranche staat voor een belangrijke uitdaging. Er zijn dringend nieuwe vakmensen nodig die onderdeel willen zijn van de technologische ontwikkelingen in de branche. Bijvoorbeeld op het gebied van energie. “Jonge mensen moeten weer gaan kiezen voor techniek”, zegt Robert-Jan de Vries. Hij is regiomanager van het Opleidings- en ontwikkelingsfonds voor het Technisch InstallatieBedrijf (OTIB) in de provincies Gelderland en Overijssel. “Dit betekent dat we er met elkaar voor moeten zorgen dat het onderwijs passend en inspirerend is en aansluit bij de praktijk. Het reguliere onderwijs heeft echter te maken met vergrijzing, waardoor een tekort aan docenten ontstaat. Het bedrijfsleven in de regio Gelderland/Overijssel heeft nu zelf het initiatief genomen door vakmensen met praktijkervaring naar de scholen af te vaardigen. Een unieke stap.”
In de actiestand
De overheid en allerlei instanties praten veel over het toekomstige tekort aan vakdocenten in het onderwijs. Maar de daadwerkelijke plannen moeten uit het werkveld komen. Een concreet plan dat inmiddels succesvol van start is gegaan, is het scholingstraject Docenten- en instructeurspool Technische Installatiebranche. In dit traject worden ervaren en gemotiveerde vakmensen uit de installatiebranche binnen een jaar opgeleid tot assistent-docent voor technische ROC’s. Een absolute primeur in Nederland. Naast het op deze manier opvullen van de docententekorten, heeft de pool als voordeel dat de nu op te leiden onderwijsgevenden hun actuele praktijkkennis en -ervaringen direct vanuit het bedrijfsleven delen met leerlingen en collega-onderwijsgevenden.