Cv-beheer op afstand
Onderhoud aan cv-ketels gebeurt vaak nog periodiek. Als de installateur ter plekke is ziet hij pas wat de status is. Maar dat kan beter, met online beheer op afstand. De installateur heeft dan inzicht in de data van de ketel, weet welk onderhoud benodigd is en kan met de juiste spullen op pad om eventuele problemen te verhelpen. Zodra onderhoud noodzakelijk is om een echte storing te voorkomen, ontvangt hij daarvan bovendien een melding. In de vorige uitgave besteedden we al aandacht aan een merkonafhankelijk monitoringsysteem dat communiceert via het OpenTherm-protocol. Nu passeren enkele ketelfabrikanten de revue, met afstandbeheer in het pakket.
Remeha voert al bijna een jaar een pilot uit onder de naam Predictive Maintenance. Er doen zeven deelnemers aan mee, met in totaal ruim 500 actieve ketels. Zij testen samen met de ketelfabrikant de werking van deze nieuwe dienst. Op basis van hun bevindingen en de gegevens die Remeha binnenkrijgt, is Predictive Maintenance inmiddels verder ontwikkeld tot een dienst die binnenkort in de markt geïntroduceerd wordt onder de naam Remeha Connect.
Storingen voorkomen
Hoe werkt deze dienst? De installateur plaatst in de Tzerra ketels een gateway (zie foto). Vanaf dat moment wordt een geconfigureerde dataset uit de ketel, via de cloud, in een dashboard getoond. Hierin kunnen de datapunten afzonderlijk of gegroepeerd bekeken worden en zijn trends waarneembaar. Door grenswaarden te koppelen aan deze datapunten kan de installateur een melding ontvangen zodra bepaalde waarden overschreden worden en onderhoud noodzakelijk is om een echte storing te voorkomen.
Efficiënt onderhoudsbezoek
De installateur kan op zo op een voor hem en de klant geschikt tijdstip onderhoud inplannen. Omdat hij inzicht heeft in de data van de ketel, weet hij welk onderhoud benodigd is en kan hij met de juiste spullen op pad om het probleem te verhelpen. Naast de preventieve waarschuwingen om storingen te voorkomen worden ook acute storingen rechtstreeks doorgegeven aan de installateur.
‘Meshed’ network
Ook ketelfabrikant Intergas maakt beheer van haar ketels op afstand mogelijk. Er wordt gebruik gemaakt van een draadloos ‘meshed’ network. Dit network zorgt ervoor dat elke cv-ketel, desnoods via een omweg, met de gateway in verbinding staat. Bovendien wordt er voor de overdracht van informatie altijd gekozen voor de kortste route. Eén netwerk kan bestaan uit 246 cv-ketels, wat dit systeem geschikt maakt voor woningbouwcorporaties die planmatig onderhoud (laten) uitvoeren.
Uitlezen onderhoudsgegevens
Om het uitlezen van onderhoudsgegevens van cv-ketels op afstand mogelijk te maken komt er een verbinding tot stand met het toestel. Op het moment van een storing of onderhoudsvraag krijgt de installateur een (e-mail)melding en kunnen online de prestaties van de cv-ketel, zoals het aantal branduren uitgelezen, worden.
De informatie over een reeks parameters, zoals werking van de pomp, temperatuur en waterdruk van elk willekeurige toestel, is voor de installateur voortdurend beschikbaar. Op basis van de beschikbare informatie kan de installateur ook nu weer het ideale moment van onderhoud vaststellen.
Naast beheer op afstand voor sociale woningbouw, heeft Intergas nu overigens ook beheer op afstand in huis voor individuele installaties. Met behulp van een gateway en een app wordt er verbinding gemaakt met de ketel en kunnen allerlei instellingen worden aangepast
Master en slave
Ferroli heeft net als andere fabrikanten zijn ketels voorzien van een OpenTherm aansluiting. Er is sprake van digitale communicatie tussen twee apparaten: master en slave. De ketel is altijd slave en de thermostaat altijd master. Voor uitlezing op afstand is het van belang dat de master op een of andere manier toegang heeft tot internet en verbinding kan maken met een server.
De printplaat in de BlueSense ketels is afkomstig van Honeywell, waarmee de Ferroli Group een samenwerkingsverband is aangegaan.
Verschillen per ketelfabrikant
Volgens Ferroli kunnen er verschillende afwegingen zijn om voor beheer op afstand te kiezen. Woningbouwverenigingen, grote installateurs en vooral energiebedrijven willen bijvoorbeeld vaak de ketelgegevens verzamelen om op onderhoud en service te kunnen besparen of om advies te kunnen geven voor energiebesparing. Maar het verwerken en interpreteren van die gegevens valt niet mee, omdat deze per ketelfabrikant kunnen verschillen. Zo variëren de foutcodes per fabrikant. Ook gebruikt niet iedere fabrikant OpenTherm of is men lid van de OpenTherm vereniging en conformeert men zich aan dit protocol, zo betoogt Ferroli, dat overigens wel lid is van deze vereniging. Een ander punt is dat storingen meestal niet via afstanduitlezing op te lossen zijn, en er uiteindelijk toch een monteur naartoe zal moeten. Regelmatig onderhoud volgens fabrieksvoorschriften blijft dus essentieel voor een lange levensduur van ieder toestel
Ook ventilatie wordt steeds slimmer
Ook op ventilatiegebied is steeds meer mogelijk. Wat te denken van vraaggestuurde ventilatie die actief communiceert met zowel de bewoner als installateur via een applicatie. De gebruiker heeft altijd en overal zicht op de luchtkwaliteit in huis en de activiteiten van het ventilatiesysteem. Met extra tips en personalisatiemogelijkheden per kamer, stemt hij de ventilatie af op zijn leefritme. De installateur wint tijd bij de installatie én opvolging van het ventilatiesysteem.
De Healthbox 3.0 van Renson is een voorbeeld van zo’n slimme toepassing. Ingebouwde sensoren monitoren continu het vochtgehalte en het CO2- en/of VOC (vluchtige organische stoffen of ‘geurtjes’)-niveau en passen het ventilatieniveau aan waar en wanneer nodig. Op een smartphone of tablet zijn via een applicatie de luchtkwaliteit in de woning maar ook recente activiteiten van de ventilatiebox te zien.
Installateurs kunnen met behulp van een app de ventilatie-unit installeren en inregelen. Alle parameters worden gevisualiseerd aan de hand van een stappenplan. Ook het manueel instellen van dipswitches gebeurt via de app, zodat het debiet van afzonderlijke afvoerpunten zo nodig direct bij geregeld kan worden. Bovendien worden automatisch de nodige documenten opgemaakt voor de EPB-aanvraag en geeft de app toegang tot een ‘webportal’ om alle installaties te kunnen beheren.
De Healthbox 3.0 zal vanaf volgend jaar beschikbaar zijn.