Customizen
EEN NEDERLANDSE BELG
Hij is slechts 26 jaar oud, maar heeft al een behoorlijk arbeidsverleden opgebouwd. Moreno Schiepers is dan ook één bonk energie. De Nederlandse Belg kan niet stilzitten, wat hem gelukkig goed uitkomt in zijn dagelijks werk. Want zelfs midden in de coronacrisis blijven de projecten zich aandienen.
“Aanvankelijk wilde ik in de voetsporen treden van mijn vader. Die is timmerman. Maar toen ik bezig was met de opleiding ‘Houtbewerking’ merkte ik dat ik dat ik niet op mijn plek zat. Ik switchte naar een installatietechnische opleiding, die ook veel aandacht besteedde aan lastechniek. Een gouden keuze, werd er gezegd, want ‘je zult altijd werk hebben’. “
Variatie
“Het pakte inderdaad goed uit. Ik merkte gelijk hoe gevarieerd de installatietechniek is. Geweldig! Toen ik mijn eindwerk afleverde, zat er een eigenaar van een groot installatiebedrijf in de jury. Die bood me gelijk een vast contract aan.”
Zwaar
Moreno kijkt dankbaar terug op de kans die hij in zijn schoot geworpen kreeg. “Maar het was te zwaar.” De Belgische Nederlander moest iedere dag om 4.00 uur uit de veren om om 7.00 uur op een bouwplaats in Antwerpen, Leuven of Brussel te zijn. Dat hakte erin. “Als ik ’s avonds rond een uur of zeven thuiskwam, was ik kapot.”
Zelfstandig ondernemer
Hij vond een baan bij een ander installatiebedrijf, maar miste de vrijheid. Tweeënhalf jaar geleden hakte hij de knoop door. Morene is sindsdien de eigenaar van ‘Schiepers Installatietechniek’. Hoewel hij af en toe ook wel klussen aanpakt in de utiliteit, verdient hij het geld toch vooral in de woningbouw. “In België gaat het dan voornamelijk om nieuwbouwappartementen, in Nederland om renovatiewerkzaamheden.”
Belgische eisen
Moreno wordt veel gevraagd om ketels te plaatsen. Zelf woonachtig in het Belgische Maaseik, werkt hij volgens de Belgische eisen. “Die zijn strenger dan in Nederland het geval is. Zo is het onder andere verplicht om een vaste vulset met terugslagklep, magneetvuilfilter en een microbelontluchter te gebruiken.” Dat heeft gevolgen voor de prijs. “Ik ben wat duurder dan Nederlandse concullega’s, maar als ik uitleg waarom, krijg ik in menig geval toch wel de klus.”
Klantencontact
Het is typerend voor het klantencontact met Nederlanders, legt Moreno uit. “Ze bellen, vragen om uitleg, googlen, vergelijken de prijzen en dan na het nodige gepraat wordt er een deal gesloten. Een Belgische klant belt pas als de nood erg hoog is, je maakt direct een afspraak en meestal heb je dan ook geen discussie over prijzen.”
Ontspannen
Als Moreno klaar is met zijn werkdag komt hij tot rust op de kartbaan of door in zijn eigen werkplaats te tig lassen. “Ik ontwerp zelf stalen interieurkasten, stoelen en tafels, die ik dan in elkaar zet. Een leuke bijverdienste.”
Te duur
De twintiger hoeft nog nauwelijks aan de slag met innovatieve duurzame technieken. “Er is nauwelijks vraag naar warmtepompen. Mijn klanten vinden ze te duur, ook vanwege al die extra kosten voor flankerende maatregelen als pv-panelen, lt-verwarming en isolatie.”
Project
Zo ook de opdrachtgever die nu in het Belgische Beringen 16 appartementen laat optrekken. Het installatieconcept klinkt vertrouwd. “Cv-ketel met vloerverwarming en ventilatiesysteem C.” Wel bijzonder zijn de inloopdouches met speciale drains, vertelt Moreno. Hij houdt van dergelijke projecten. “Je hoeft vrijwel nergens speciaal rekening mee te houden, behalve een paar zaken die je moet ‘customizen’. Zo is het wel nodig om de hoogte van de wastafel af te stemmen op de toekomstige bewoners.”
Opleveren
Ze zijn in februari van start gegaan, maar wanneer ze het gaan opleveren? “Tsja, dat is nog even onduidelijk vanwege de coronacrisis.”