KOUDETECHNIEK is BOOMING

Crisis of geen crisis, de Chillventa is de afgelopen jaren flink doorgegroeid. De internationale beurs voor Koudetechniek, Airconditioning, Ventilatie en Warmtepompen mag nu alweer haar 6e editie tegemoetzien. Organisator Nuernberg Messe hoopt van 16 tot 18 oktober meer dan 1000 exposanten en 44.000 bezoekers te kunnen begroeten.

Het begon allemaal in 2008, vlak voordat de crisis in alle hevigheid losbarstte. Op de eerste editie van de Chillventa stonden 800 exposanten. Zij mochten ruim 29000 bezoekers verwelkomen. Tien jaar later kan de balans worden opgemaakt. De Chillventa is inmiddels een volwassen beurs en een gevestigde naam in de koude- en koeltechniek.

Gespecialiseerd aanbod

Het aanbod is dit jaar wederom nauwkeurig afgebakend. De Chillventa beperkt zich tot het oorspronkelijke beursprogramma met aandacht voor warmtepompen, airco- en koelinstallaties en ventilatieproducten. Dat is een bewuste keuze, legde organisator Nuernberg Messe nog maar eens uit tijdens de internationale persconferentie afgelopen juni. “Als beurs moet je niet de ambitie hebben om alles te laten zien. Juist een gespecialiseerd aanbod, volledig toegesneden op de doelgroep, trekt bezoekers en exposanten.”

Face-to-face contact

In het internettijdperk zien beurzen zich meer dan ooit gedwongen om goed na te denken over hun koers. Beslissingen kunnen al snel verkeerd uitpakken, zie de dalende bezoekersaantallen van de VSK en de Bouwbeurs. Het stijgend aantal bezoekers van en exposanten op de Chillventa lijkt te wijzen op een goede strategische aanpak. “Daarnaast is het een grote plus van een beurs, dat je producten kunt bekijken en uitproberen en face-to-face contact hebt met je klanten, leveranciers en andere stakeholders.”

Internationaal karakter

Voor de Nederlandse installateur kan een bezoek aan Chillventa juist net dat beetje extra technische informatie bieden om goed beslagen ten ijs te komen in een steeds verder uitdijende warmtepompmarkt in eigen land. De vakbeurs biedt in de volle breedte inzicht in deze markt. Vooral ook omdat de beurs steeds internationaler wordt met een toenemend aantal exposanten van buiten Europa. Het grootste aantal kwam tijdens de vorige editie in 2016 uit Italië, gevolgd door Oostenrijk en Polen. Wat betreft de herkomst van bezoekers domineerde ook de Europese landen. Meer dan 50% was actief in de koel- en koudetechniek, daarnaast waren er veel specialisten te vinden op het gebied van warmtepompen.

Hallenindeling

In 2016 had de Chillventa 42.735 m2 tot haar beschikking, dit jaar komt er ruim 1700 m2 bij. De 44.000 m2 aan expositieruimte is verdeeld over 8 hallen. Vijf hallen zijn bestemd voor de corebusiness; koel- en koudetechniek. Twee hallen focussen op warmtepompen en de resterende hal is bestemd voor gebouwautomatiseringsoplossingen.

Omlijstend programma

Naast een ruim aanbod aan product- en systeeemoplossingen, biedt de Chillventa ook een omlijstend programma. Zo vindt traditiegetrouw de dag voor de beurs begint, het Chillventa-congres plaats. Tijdens deze bijeenkomst zullen er onder andere presentaties worden verzorgd over de toepassing van warmtepompen, cybersecurity en brandbeveiliging, F-gassen regelgeving en energie-efficiëntie bij de koeling van datacenters. Ook tijdens de beurs zelf kan de bezoeker interessante kennissessies bijwonen, onder andere over lekdetectie, legionella, koudemiddelen en hoge temperatuurwarmtepompen. Tot slot zullen deze editie wederom de Chillventa Awards worden uitgereikt voor bijzondere projecten. Genoeg redenen kortom om een dag af te reizen naar Neurenberg (zie ook kadertekst) 

Nederlandse inbreng

Dat de Chillventa ook erg in trek is bij Nederlandse vakspecialisten, blijkt wel uit het feit dat we steevast eindigen in de top 10 van internationale bezoekers. Zo stonden we tijdens de vorige editie op de vijfde plek, na de Italianen, Oostenrijkers, Polen en Russen. Behalve Nederlandse bezoekers trekt de beurs dus ook standhouders aan met een Nederlandse ‘link’. Hetzij vertegenwoordigers van multinationals met een Nederlandse vestiging, hetzij bedrijven die van vaderlandse bodem afkomstig zijn. Op het moment van schrijven staan er 18 ‘Nederlandse’ bedrijven op de exposantenlijst. Onder hen bevinden zich Coolworld, verhuurder van koelings- en verwarmingsapparatuur, Fieldpiece Instruments, dat onder andere oplossingen levert voor lekdetectie en Omega Thermo Products, bekend onder meer vanwege haar warmtewisselaars.

Koplopers

Waar we in Nederland nog volop aan het bakkeleien zijn hoe we nu precies van het gas af moeten, zijn onze Oosterburen en Scandinavische landen al een stuk verder. Zulke ontwikkelingen vallen direct op tijdens een internationale beurs. Zo is de warmtepomp al lang gemeengoed in Zweden. Sterker nog; het land is inmiddels bezig met een grootschalige vervanging van de eerste generatie warmtepompen. Knelpunt daarbij zijn niet zozeer de technische uitdagingen, maar, en dat zal de lezer wel weer bekend in de oren klinken, het gigantische gebrek aan geschoolde vakmensen. Meer hierover in een volgende editie van IZ.

Vijf excuses om een dag vrij te nemen

Waarom zou je naar de Chillventa gaan als je al omkomt in het werk? Twee Nederlandse standhouders geven je vijf dringende redenen om een dag vrij te nemen en naar Neurenberg af te reizen. Voor Dirk Verweij is het inmiddels de 4e keer dat hij op de Chillventa staat. De gedreven directeur van Everywair voorziet al 22 jaar voornamelijk de koeltechnische groothandel en utiliteit van producten om lekkages in airco- en koeltechnische units te voorkomen of terug te brengen. Daarbij is een belangrijke rol weggelegd voor de zogenaamde Flexflair flare-adaptors, ofwel verbindingsstukken. “Ik kan genoeg redenen opnoemen waarom je als koeltechnisch installateur naar de beurs zou moeten gaan. Allereerst krijg je in een mum van tijd een uitstekend overzicht van alle trends en innovaties in de branche. Daarnaast biedt de Chillventa seminars en workshops aan over actuele onderwerpen, zoals F-gassen en natuurlijke koudemiddelen. Tot slot kampen we als sector met een groot tekort aan personeel. Op de beursvloer zijn altijd allerlei tijdbesparende oplossingen te vinden. Erg handig.” Ook Oxycom is een oude bekende op de Chillventa. Het bedrijf is een specialist op het gebied van ventilatie en topkoeling. Oxycom richt zich op de ontwikkeling en productie van luchtbehandelingssystemen die zijn voorzien van dauwpunttechnologie. Marketing Manager Raffaela Cerrato wil onder andere het nieuwe FreshCooll concept onder de aandacht brengen van de beursbezoekers. De Oxycom FreshCooll unit is een decentraal systeem met indirecte adiabatische koeling en dynamische warmteterugwinning. Volgens Oxycom kan deze oplossing een energiebesparing tot 90% opleveren ten opzichte van traditionele compressorkoeling. Cerrato somt deels dezelfde redenen op om de Chillventa te bezoeken als Verweij en voegt daar nog aan toe dat het aanbod veel breder is voor de vakspecialist dan op een beurs die de hele bouwkolom wil bedienen, zoals de Bouwbeurs. “En tot slot kan je hier ook je internationale netwerk versterken. Het is altijd zinvol om eens over de grens te kijken welke innovaties er zijn of om kennis uit te wisselen.”