100 Solarteurs

Steile groeicurve

Volgens het Solar Trendrapport 2016 bedroeg het totaal geïnstalleerd vermogen zonnepanelen in Nederland in 2006 53 megawattpiek (MWp). Dat liep door de jaren heen geleidelijk op tot 149 MWp in 2011, waarna zich een steile curve naar boven aftekende. Het geïnstalleerde PV-vermogen in 2015 bedroeg circa 1.500 megawattpiek. Voor 2016 lopen de schattingen uiteen van 2.000 tot 2.300 MWp.

Verkoopondersteuning

Hoewel SunNed installateurs helpt om echte of nog betere solarteurs te worden, ligt het accent toch vooral op verkoopondersteuning. Daarvoor heeft de organisatie enkele interessante tools ontwikkeld. Zoals bijvoorbeeld de offertetool. Schoeman: “Het maken van een offerte kan een behoorlijk tijdrovende bezigheid zijn. Met de offertetool kan de installateur op basis van klant- en dakgegevens redelijk snel een uitgebreide offerte maken, met een eigen logo en eigen bedrijfsgegevens. Zo’n offerte is heel volledig. Uiteraard zitten de prijzen erin en rendementsberekeningen, datasheets, maar ook bijvoorbeeld de mogelijkheid om een serviceabonnement af te sluiten. En straks ook een schoonmaakabonnement. Daarnaast kan de klant ervoor kiezen om tegen een geringe vergoeding door ons de btw-teruggave te laten regelen. Dat doen we inmiddels honderden keren per maand. De installateur kan desgewenst de hele offerte op zijn tablet bij de klant maken.”

Straatactie

Profilering is een must. Een middel dat steeds populairder wordt, in diverse branches, is de straatactie. Ook de SunNed-solarteur krijgt daarvoor de gelegenheid. “Stel, je gaat een zonnestroominstallatie plaatsen bij meneer Jansen, in de Kerkstraat in Goes. Op de zaak kun je dan een leaflet uitdraaien met eigen logo en bedrijfsgegevens. Je hoeft alleen een paar variabelen aan te passen, zoals adresgegevens, en je hebt een wervend A-viertje dat je bij omwonenden in de bus kunt doen. ‘We plaatsen een PV-installatie in de Kerkstraat, op nummer 24. Bent u ook geïnteresseerd: bel, mail of spreek ons aan.’ Dat is de kern van de boodschap. En de actie is dan, dat als de klant voor een bepaalde datum reageert, de aanvraag voor btw-teruggave gratis wordt verzorgd. De zonne-energiebranche groeit als kool. Aan de installateur is het om zich niet alleen technisch, maar ook in commercieel opzicht te ontwikkelen. En daar helpen we bij.” •