100 Solarteurs
SunNed ondersteunt installateurs bij de verkoop van PV-systemen aan particulieren en bedrijven. Het gaat goed met de organisatie. Er zijn inmiddels al (bijna) honderd solarteurs aangesloten.
SunNed is een samenwerkingsverband van installatiebedrijven, die samen eigenaar zijn van het collectief. Henri Schoeman is oprichter en directeur van SunNed. Daarvoor zwaaide hij twaalf jaar lang de scepter bij GasNed. “Mijn eerste aandeelhouders waren installateurs van GasNed die geloofden in de mogelijkheden van zonne-energie. Zij hebben gelijk gekregen. Het is niet meer de vraag óf mensen aan de zonnestroom gaan, maar wanneer. Rendementen van jaarlijks tussen de 10 en 15% zijn heel gewoon voor bewoners.”
PV-specialisten
De installateurs die deelnemen aan SunNed, profileren zich via de organisatie als ‘deskundige solarteurs’, PV-specialisten dus. Hoe maak je die claim waar? Schoeman: “In onze statuten staat dat installateurs die deel willen nemen aan ons samenwerkingsverband, in ieder geval rechtmatig gevestigde én erkende E- of W- installatiebedrijven moeten zijn.” Maar dan ben je nog geen PV-expert. “Dat klopt. Daarom organiseren we ook cursussen. Dat doen we vanuit een technische en commerciële invalshoek op regionale dealerdagen. Vrijwel alle installateurs die zich bij ons aanmelden, hebben al systemen geplaatst. Ze komen dus niet vanuit het niets. Zogenoemde ‘cowboys’ zul je niet aantreffen binnen onze organisatie. Bovendien werken we aan een kilowattuur-garantie, waarmee we dat nog eens extra willen onderstrepen.”
Steile groeicurveVolgens het Solar Trendrapport 2016 bedroeg het totaal geïnstalleerd vermogen zonnepanelen in Nederland in 2006 53 megawattpiek (MWp). Dat liep door de jaren heen geleidelijk op tot 149 MWp in 2011, waarna zich een steile curve naar boven aftekende. Het geïnstalleerde PV-vermogen in 2015 bedroeg circa 1.500 megawattpiek. Voor 2016 lopen de schattingen uiteen van 2.000 tot 2.300 MWp. |
Verkoopondersteuning
Hoewel SunNed installateurs helpt om echte of nog betere solarteurs te worden, ligt het accent toch vooral op verkoopondersteuning. Daarvoor heeft de organisatie enkele interessante tools ontwikkeld. Zoals bijvoorbeeld de offertetool. Schoeman: “Het maken van een offerte kan een behoorlijk tijdrovende bezigheid zijn. Met de offertetool kan de installateur op basis van klant- en dakgegevens redelijk snel een uitgebreide offerte maken, met een eigen logo en eigen bedrijfsgegevens. Zo’n offerte is heel volledig. Uiteraard zitten de prijzen erin en rendementsberekeningen, datasheets, maar ook bijvoorbeeld de mogelijkheid om een serviceabonnement af te sluiten. En straks ook een schoonmaakabonnement. Daarnaast kan de klant ervoor kiezen om tegen een geringe vergoeding door ons de btw-teruggave te laten regelen. Dat doen we inmiddels honderden keren per maand. De installateur kan desgewenst de hele offerte op zijn tablet bij de klant maken.”
Straatactie
Profilering is een must. Een middel dat steeds populairder wordt, in diverse branches, is de straatactie. Ook de SunNed-solarteur krijgt daarvoor de gelegenheid. “Stel, je gaat een zonnestroominstallatie plaatsen bij meneer Jansen, in de Kerkstraat in Goes. Op de zaak kun je dan een leaflet uitdraaien met eigen logo en bedrijfsgegevens. Je hoeft alleen een paar variabelen aan te passen, zoals adresgegevens, en je hebt een wervend A-viertje dat je bij omwonenden in de bus kunt doen. ‘We plaatsen een PV-installatie in de Kerkstraat, op nummer 24. Bent u ook geïnteresseerd: bel, mail of spreek ons aan.’ Dat is de kern van de boodschap. En de actie is dan, dat als de klant voor een bepaalde datum reageert, de aanvraag voor btw-teruggave gratis wordt verzorgd. De zonne-energiebranche groeit als kool. Aan de installateur is het om zich niet alleen technisch, maar ook in commercieel opzicht te ontwikkelen. En daar helpen we bij.” •