Een ‘slimme’ installateur is voorbereid op z’n toekomst
Een slimme kraan. Een slim bad. Een slimme thermostaat. Slimme verlichting. Of zonnepanelen waarvan de actuele energieopbrengst via een smartphone uit te lezen is. Steeds meer installatieproducten worden voorzien van een koppeling met het internet, om zo de duurzaamheid of het comfort ervan te verhogen. En daarmee de waarde voor de consument.
Voor installateurs biedt de ‘slimme’ producttrend volop kansen. Dit geldt ook voor W-installateurs, die traditioneel niet zijn opgeleid om al deze technologische snufjes te implementeren.
Moderne domotica wordt steeds vaker ‘plug & play’ gemaakt, waardoor het ophangen en inregelen van slimme oplossingen relatief eenvoudig wordt. De ene consument zal hierdoor de stap zetten om zélf een slimme thermostaat op te hangen, eventueel onder begeleiding van een YouTube-video. De ander vertrouwt toch liever op de kennis, ervaring en service van de professionele installateur. Want plug & play eindigt maar al te vaak in pruts & play.
Dit gebeurt bijvoorbeeld met Nest, de slimme thermostaat van Google. Deze is gewoon te koop in de winkel, maar toch is er een aanzienlijke vraag vanuit de consumentenmarkt naar professionele installatie. Nest heeft hiervoor zelfs een apart label in het leven geroepen, de Nest Pro. Samen met Nest en Technische Unie heeft Thuiscomfort (zie kadertekst) in de afgelopen maanden een paar honderd installateurs opgeleid tot Nest Pro. Zowel E- als W-installateurs meldden zich aan voor de cursus in het Nederlandse hoofdkantoor van Google op de Amsterdamse Zuidas. Naast technische kennis lag de nadruk in de trainingen vooral op het ‘vermarkten’ van de slimme Nest-thermostaat en bijbehorende producten.