Pionieren met het zweet op je rug
SOCIAL MEDIA
Ruim 6 jaar geleden ging hij om. Tijdens een netwerkmeeting voor installateurs brak opeens het licht door bij Frans Sparnaaij. Sindsdien is hij een fervent voorvechter van het gebruik van Social Media in de branche. “Je klantenkring wordt groter, je bouwt een autoriteitspositie op en je krijgt meer vrijheid bij de keuze van klussen.”
Bij het betreden van het bedrijfspand slaat de mascotte direct aan. De trouwe waakhond drentelt lustig op en neer door het gebouw in Aalsmeer. Net zoals zijn baasje, Frans Sparnaaij lijkt hij geen liefhebber te zijn van stilzitten. In het kantoor op de eerste verdieping neemt de directeur van P. Hoekwater B.V. plaats achter een bureau bezaaid met paperassen.
Pionier
Het bedrijf telt 10 medewerkers. Directeur Sparnaaij was al een oudgediende in de installatiewereld toen hij enkele jaren geleden besloot om radicaal het roer om te gooien.
De 60-jarige wordt sindsdien gezien als een pionier op het gebied van Social Media in de branche. “Ik begon met het aanmaken van een Twitter-account, daarna volgden Facebook, Google+ en Youtube. P. Hoekwater B.V. en Sparnaaij zelf zijn bovendien ook op LinkedIn te vinden.
Knippen en plakken
“Het kostte me circa anderhalf jaar om het me allemaal eigen te maken. Ik was er niet continu mee bezig hoor, meer tussen de bedrijven door. De tijdsinvestering zelf viel best mee eigenlijk. Ik heb verschillende trainingen gevolgd en kreeg er al snel lol in. In de praktijk komt het vaak neer op knippen en plakken.” Sparnaaij komt via verschillende bronnen aan zijn content. “Ik ben aangesloten bij ‘Uw duurzame installateur’, een netwerk voor onze branche. Ik neem dagelijks een bericht van hun over. Daarnaast hebben een aantal leveranciers waarmee ik samenwerk toegang tot mijn accounts. Als ze interessante en relevante content hebben, geef ik ze de ruimte om die te posten.”
Scoren
Sparnaaij creëert ook zelf content. “Als ik bijvoorbeeld op de Woondag sta in
Aalsmeer, kondig ik dat aan op Social Media. Ben ik betrokken bij een interessant en innovatief project, dan ga ik langs en maak ik een foto met m’n iPhone. Kort tekstje erbij en klaar is Kees.” Youtube vergt wat meer tijd, zeker in het begin. “Beeldmateriaal scoort altijd goed, zeker video’s, vandaar dat Youtube een interessant kanaal is voor onze branche. Maar in het begin was het wel wat onwennig. Stond ik daar met het zweet op m’n rug een verhaaltje te houden voor de camera.”
“Samen kom je verder”
Waar veel collega’s zich het liefst focussen op hun eigen prestaties, ziet Sparnaaij er geen been in om ook de loftrompet te steken over anderen. “Als ik een foto zie van een mooi project, retweet ik die. Wat maakt het nou uit of een ander of ik die PV-panelen hebben gelegd? We worstelen als branche met een negatief imago. Op deze manier kan ik ons als sector op een positieve manier in de schijnwerpers zetten bij potentiële klanten. Daar profiteren we uiteindelijk toch allemaal van? ‘Alleen ga je sneller, samen kom je verder’, zeg ik altijd maar.”
Kwaliteit kost geld
Het is één van de tegeltjeswijsheden waar Sparnaaij patent op lijkt te hebben. “Het leveren van kwaliteit kost geld, maar het niet leveren van kwaliteit kost kapitalen”, is een andere. Hoewel Sparnaaij zelfredzaamheid hoog in het vaandel heeft staan, is hij zich ook bewust van zijn grenzen. “Ik maak zelf een deel van de content, maar ga geen filmopnamen maken en afmonteren. Daar schakel ik professionele hulp voor in.” Op deze manier kan Sparnaaij ook zijn marketing naar een hoger niveau tillen. Zo ging hij een tijdje geleden op bezoek bij een klant om een korte reportage te maken over zijn nieuwe pv-installatie. Een ideale manier om potentiële klanten te laten zien hoe de nieuwe installatie eruitziet en wat de voordelen ervan zijn.
Tijdsinvestering
De topman van installatiebedrijf P. Hoekwater trekt gemiddeld een uur tot anderhalf uur per dag uit voor zijn Social Media-activiteiten. “Ik probeer er een bepaalde discipline in te houden. Social Media zijn vluchtig, om mensen geboeid te houden en aan je te binden, moet je regelmatig van je laten horen. Zo post ik gemiddeld 1 keer per dag op LinkedIn. Hetzelfde minimum hanteer ik voor Facebook, hoewel ik daar ook wel eens 2 berichten plaats. Ik tweet dagelijks. Op Youtube ben ik helaas nog niet regelmatig actief, dat moet echt beter.” Met Google+ heeft Sparnaaij duidelijk niet zoveel. Begrijpelijk, het Social Media-kanaal is nooit echt goed van de grond gekomen. Toch is het raadzaam om een account aan te maken, legt de installateur uit. “Als je een Google+ bedrijfspagina hebt, kom je hoger in de zoekmachine-rating terecht, waardoor klanten je sneller zullen vinden.”
Content
Zowel de Social Media-kanalen als zijn eigen website hebben dezelfde ‘look and feel’. “Het is belangrijk om herkenbaar te zijn in al je marketinguitingen. Potentiële klanten, zakenpartners en andere geïnteresseerden moeten gelijk denken ‘aha daar is Hoekwater’. “Ook het soort content heeft een herkenbaar karakter. Het is een mix van nieuwtjes, zoals de komende overstap op gasloos, interessante weetjes, bijvoorbeeld over het stroomgebruik van particulieren en de werking van een warmtepomp, tips; ‘zo bespaar je op je energiegebruik,’ en een vleugje humor. Sparnaaij weet het allemaal laagdrempelig te houden, zonder betuttelend te worden. Met zijn marketinguitingen nodigt hij als het ware de bezoekers van zijn Social Media-kanalen uit om kennis met hem te maken. Dat kan ook letterlijk. “Ik post iedere week een bericht op Twitter en Facebook dat ‘de koffie klaar staat op zaterdagochtend’. Geïnteresseerden kunnen dan langskomen op kantoor. Dat heeft me al leuke leads opgeleverd.”
De toekomst
Sparnaaij heeft weinig begrip voor concullega’s die pertinent weigeren om actief te worden op Social Media. “Als je het niet wilt, moet je het vooral niet doen, maar realiseer je dat je kansen laat liggen. Ook als branche. We hebben een enorm tekort aan vers bloed. Wil je levensvatbaar blijven als sector en als bedrijf dan zal je jongeren moeten bereiken. En dat gaat het best via Social Media.”
Tel uit je winst…
Behalve nieuwe opdrachten dragen Social Media ook op andere manieren bij aan het welzijn van je bedrijf, legt Sparnaaij uit. “Meer leads zorgen ervoor dat je selectiever te werk kan gaan bij het aannemen van projecten. Daarnaast levert het een betere verstandhouding op met leveranciers en professionele klanten. Bijvoorbeeld omdat ik interessante content van hun kanalen like en doorplaats.
Bovendien verstevig je je positie als professional. Klanten krijgen meer respect voor je kennis en kunde, waardoor ze eerder bereid zijn hun portemonnee te trekken en schappelijke tarieven te betalen. We hebben het als branche veel te druk met niets verdienen. Allemaal leuk en aardig dat de crisis voorbij is, maar de tarieven zijn nog lang niet naar een fatsoenlijk niveau getrokken.”
Tot slot hoeft Sparnaaij tegenwoordig minder geld uit te trekken voor zijn marketingactiviteiten dankzij Social Media. “De tijd dat ik advertenties plaatste in bladen is voorbij. Social Media bieden steeds meer mogelijkheden. Je ziet nu al veel bedrijven Whatsapp gebruiken voor hun klantencontact of filmpjes maken voor Snapchat om jongeren te bereiken. Uiteindelijk zullen we steeds beter allerlei verschillende doelgroepen kunnen bedienen dankzij Social Media.”