HET BALLETJE MOET BLIJVEN ROLLEN

Vraag hem niet een airconditioning te installeren. Maar inspelen op de mogelijkheden die de coronacrisis biedt, kan hij als de beste. Erik van Asselt (34), directeur van technisch toeleverancier Blanken Controls en Koller Installatietechnieken, bedacht samen met zijn collega’s een nieuw concept voor het meten van de temperatuur van personeel, bezoekers of klanten. Een actueel punt. Welke obstakels kwamen zij tegen? En wat maakt hun oplossing zo uniek? Van Asselt, van huis uit jurist, vertelt hoe hij de afgelopen maanden heeft beleefd.

Zoals zoveel ondernemers werd ook Erik van Asselt (34) verrast door de coronacrisis. “Mensen in mijn omgeving reageerden zeer verschillend. Sommigen bleven vrij rustig, bij anderen ontstond lichte paniek. Zelf hebben we direct actie ondernomen met de nodige maatregelen, die aansloten bij de richtlijnen van het RIVM. Ook hebben we alle noodzakelijke hygiënemiddelen geregeld. Ondertussen probeerden we onder deze lastige omstandigheden onze individuele projecten wel door te laten gaan. Het balletje moet namelijk wel blijven rollen.”

Eigen verantwoordelijkheid

Het gesprek aangaan en blijven communiceren was van meet af aan belangrijk, volgens Van Asselt. “Nu de echte crisissfeer is afgenomen is kunnen we periodiek bijsturen. Het allerbelangrijkste is dat je duidelijk communiceert naar je personeel en naar je klanten. Iedereen in ons bedrijf is vrij om de voorzorgsmaatregelen op zijn eigen manier in te vullen, als het maar volgens de RIVM-richtlijnen is. Maar ook de eigen verantwoordelijkheid staat centraal: blijf bijvoorbeeld thuis als je voelt dat je klachten hebt. We moeten tenslotte samen de rust bewaren en verstandig blijven handelen.”

Duidelijk communiceren

Van Asselt merkte al snel de effecten van de coronacrisis op het werk. Hij legt uit: “Het werk in de nieuwbouw en industrie loopt terug, maar renovaties en klussen bij particulieren gaan gewoon door. Ondanks corona blijven we dus – op een veilige manier – aan het werk. We merken wel dat het helpt als je heel duidelijk communiceert, vooral met werkzaamheden bij particulieren thuis. Het gaat dan met name over de vraag of er zieken in huis zijn en hoe er afstand gehouden wordt. De verantwoordelijkheid ligt uiteindelijk wel bij de monteurs, zij moeten beslissen of ze wel of niet aan een klus beginnen.”

Innovatie en samenwerking

Bedrijven gaan op verschillende manieren om met de coronacrisis, zo ervaart ook Van Asselt. “De één ziet bedreigingen, de ander vooral kansen. Er zijn ook bedrijven die voor de crisis de omschakeling naar de industrie hadden gemaakt en nu weer actief zijn op de particuliere markt. En dat is alleen maar logisch; je kunt de wind niet beheersen, maar je zeilen wél.” Twee ingrediënten zijn daarbij belangrijk, volgens Van Asselt. “Innovatie en samenwerking. In tijden als deze staan mensen hier ook veel meer voor open. Dat neemt niet weg dat ieder bedrijf eigen uitdagingen heeft. Maar wat bedrijven ook hebben, is kennis. En als je die kennis bij elkaar kunt brengen ontstaat er kruisbestuiving. En dan kunnen prachtige ideeën ontstaan!”

Infraroodscan

Eén zo’n prachtig idee van Blanken Controls, actief als toeleverancier in onder andere de elektrotechnische detailhandel en de technische installatiebranche, is de infraroodscan. Wat is het en hoe werkt het? Van Asselt legt uit: “De infraroodscan is een soort ‘plug and play’ beveiligingscamera op locatie. De camera meet de lichaamstemperatuur van mensen met een nauwkeurigheidsmarge van een halve graad en kan gezichten herkennen zodat het gecombineerd kan worden met bezoekersaantallen. Voor ons was deze techniek niet nieuw, het wordt bijvoorbeeld al gebruikt in verbrandingsovens en de tuinbouw. Het juridische kader was daarentegen wél een uitdaging.”

Rondetafelgesprek

Hoe zag die uitdaging eruit? Volgens Van Asselt, van huis uit zelf jurist, stond de vraag waar de infraroodscanner wel en niet voor gebruikt voor zou worden centraal. “We kregen al snel de vraag van geïnteresseerde retailers: ‘mogen we mensen temperaturen?’ Het antwoord is ‘in principe niet’, zo gaf ook de Autoriteit Persoonsgegevens aan. Daarom hebben we een digitaal rondetafelgesprek gevoerd met allerlei ondernemers, van retailers tot schoenenwinkels. Uiteindelijk bleek dat velen te maken hadden met dezelfde problemen waar een infraroodscanner een oplossing voor kon zijn. Dus samen kwamen we tot een concept, en dat hebben we uitgewerkt.”

Temperaturen mag

 

Dat vraagt om een terdege blik op wat mag en kan. Dus niet op zoek naar de maas in de wet, maar juist door het strikt toepassen van wet- en regelgeving in de maatschappelijke realiteit. “We vroegen ons eerst af: ‘moet de wetgeving worden aangepast?’ Je hebt te maken met privacyregels en de relatie tussen werkgever en werknemer. Aan de andere kant staat ook de algemene volksgezondheid voorop en is de werkgever verantwoordelijk voor een veilige werkomgeving. De oplossing is dat temperaturen mag, zolang er niks bindends mee gedaan wordt en er geen gegevens worden opgeslagen. Je mag dus je personeel of klanten scannen op koorts, maar zij moeten vervolgens zelf de keuze maken of ze naar binnen gaan. Het draait dus echt om eigen verantwoordelijkheid. Dit is toegestaan volgens de Autoriteit Persoonsgegevens en is helemaal in lijn met het kabinetsbeleid.”

Objectieve meting

De infraroodscanner van Blanken Controls mag dus toegepast worden in de praktijk. Wat is het voordeel van deze methode? Van Asselt: “Het unieke aan onze oplossing is dat we hebben gekeken naar het technische én juridische speelveld. Daarnaast is het vooral een praktische oplossing. Een zogenaamd ‘checkgesprek’ kan discussie aan de deur opleveren. Deze scanner geeft daarentegen een objectieve meting, op minstens anderhalve meter afstand bovendien. Hiermee maak je voor mensen inzichtelijk welke risico’s zij voor zichzelf of voor anderen kunnen lopen. En het past bij het nemen van collectieve verantwoordelijkheid.”

Drie M’s

Op dit moment wordt de oplossing op allerlei plekken geïnstalleerd. Volgens Van Asselt geven zijn klanten aan dat het ook vanuit commercieel oogpunt interessant is. “Eén van onze klanten is autodealer. Volgens hem geeft het klanten een veiliger gevoel als er een scanner staat. Ze zijn dan eerder geneigd naar de showroom te komen.” Ook hier blijkt dat overleggen en goed luisteren bepalend is. “Door de coronacrisis zitten we in een situatie waarin niemand de specialist is. En dat vereist samenwerking. Ik heb het altijd over de drie M’s: mensen, materieel en management. Je moet mensen informeren en de ruimte geven, de middelen beschikbaar stellen die nodig zijn en blijven bijsturen en reageren waar dat nodig is 

Activeren en uitdagen

Heeft Van Asselt nog tips voor collega-leidinggevenden in de branche? “Blijf je mensen aan de ene kant informeren en aan de andere kant triggeren! Het is echt een continu proces van activeren en blijven uitdagen. Veilig en gezond werken stond natuurlijk al hoog op de agenda, maar dat is sinds de corona-uitbraak alleen maar meer het geval. Dus geef elkaar de ruimte, volg de voorschriften van het RIVM en blijf praten met elkaar!” Wat betreft ondernemen in crisistijd is Van Asselt eveneens duidelijk: “Om tafel gaan met mede-ondernemers om zo gezamenlijk tot oplossingen te komen is in tijden als deze het meest effectief. En daarnaast is het gewoon heel leuk om met anderen over je vak te praten!”