CHINESE FABRIKANTEN LONKEN NAAR NEDERLAND

De Chinese HVAC-sector maakt een groeispurt door en lonkt nu ook naar Nederland. Wat wordt er zoal aangeboden en hoe doe je als installateur zaken met de Chinezen? IZ nam een kijkje bij de ISH China.

Afgelopen mei opende het China International Exhibition Center in Beijing haar poorten voor de ISH China. Deze jaarlijkse beurs wordt georganiseerd onder de auspiciën van de Frankfurter Messe. De ISH China trok dit jaar zo’n 1300 exposanten en 72.500 bezoekers. Daarmee was en is het ook gelijk de grootste vakbeurs op HVAC-gebied in Azië.

Aanbod

Qua aanbod en variatie doet een ISH China niet onder voor de Duitse variant, alleen de schaal is beduidend kleiner. Maar wie meer te weten wil komen over de nieuwste ontwikkelingen komt zeker aan zijn trekken. Van warmtepompen, tot slimme thermostaten, GB-systemen, vloerverwarming en sanitaire oplossingen. De exposanten toonden een rijke verscheidenheid aan producten en systemen voor zowel de utiliteit als woningbouw.

Groei

“Zo’n 10 jaar geleden waren de exposantenhallen van de ISH China voor zo’n 90% gevuld met Westerse fabrikanten, dat is nu nog maar 10%, schat ik”, vertelde Dirk Rosenberg, Managing Director van Aquatherm aan IZ. “De rest zijn vooral Chinezen.” Chinese fabrikanten verstevigen hun positie op de binnenlandse markt en slaan ook in toenemende mate hun vleugels uit naar andere continenten. Grote partijen als Midea, Haier en GREE zijn al actief in Nederland, hun warmtepompen staan bijvoorbeeld ook al op de subsidielijsten.

Lonken

Maar ook minder bekende partijen lonken naar Nederland. Neem nu Xinbaoda Metal Products, een fabrikant van onder andere keerkleppen, flexibele slangen en elleboogstukken. Volgens een woordvoerder wordt er al geëxporteerd naar Frankrijk en Engeland. De bestellingen komen onder andere binnen via hun webshop op Alibaba. “Vanuit Nederland zijn nog geen orders binnengekomen, maar we zijn er op voorbereid.” Voor Outes geldt hetzelfde. Het bedrijf levert onder andere boilersystemen en warmtepompen aan klanten in Duitsland, Polen en Bosnië. De contacten worden gelegd via beurzen en groothandels, vertelt de directie. En, interesse voor de Nederlandse markt is er zeker.

Slimme thermostaat

Zheijang Lancable Technology is al een stap verder. Het bedrijf biedt onder andere slimme thermostaten aan, die volgens een woordvoerder vaak gebruikt worden in combinatie met een cv-ketel. “We zijn al actief op de Europese markt, onder andere in Rusland, Spanje, Italië en Nederland. Het klantencontact wordt gelegd via beurzen en onze webstore op Alibaba.”

Lage prijs warmtepomp

Vooralsnog vormen taal en het gemis aan robuuste afzetkanalen voor veel fabrikanten en leveranciers een belemmering om de Nederlandse markt verder te betreden, maar daar kan uiteraard verandering in komen. Kijk alleen naar de prijs van een gemiddelde Chinese warmtepomp (600 – 800 euro) en je weet waarom.

Digitalisering

Maar behalve de prijs is ook kwaliteit een belangrijke factor. Vroeger werd Made in China automatisch geassocieerd met producten van een bedenkelijk allooi. Daar komt nu verandering in. “Zo stelt de Chinese overheid strengere eisen aan producten”, vertelt ISH China exposant Grundfos. Sterker nog, op sommige gebieden ontwikkelen de Chinezen zich sneller dan Westerse fabrikanten. “Vooral op het gebied van digitalisering; denk aan IoT-oplossingen of BIM”, zeggen Søren Veje Jensen, HVAC OEM Global Sales Director van Grundfos en Dirk Rosenberg, Managing Director van Aquatherm.

Transportkosten

Last but not least pompt de Chinese overheid maar liefst 500 miljard dollar in het ‘Belt and Road initiative’ (de nieuwe Zijderoute), waarmee een gigantische infrastructuur tussen Azië, Europa, Afrika en Latijns-Amerika wordt gerealiseerd in samenwerking met de betrokken landen. Te denken valt onder andere aan betere trein- en scheepsvaartverbindingen. Dat zal ongetwijfeld ook de leveringssnelheid verbeteren en transportkosten omlaag brengen.

Competitie

Worden we dan binnenkort overspoeld door Chinese producten? Volgens Jensen van Grundfos zal het zo’n vaart niet lopen. “De levensstandaard stijgt in China, dus de lonen gaan omhoog en daarmee ook de kostprijs voor producten. Bovendien komt er nogal wat bij kijken om aan Europese standaarden te voldoen.”

Ook eens een kijkje nemen? De volgende ISH China vindt plaats van 11 tot en met 13 mei 2020, wederom in het China International Exhibition Center te Beijing 

In a Nutshell

Zakendoen met Chinese fabrikanten is een avontuur op zich. Het contact loopt vaak via websites, mail en Social Media. Ties Coolen van Coolen China Sourcing & Trade Services en Joke Bruynzeel, onder andere werkzaam als China-deskundige voor KIT Intercultural Professionals geven advies. Coolen: “Ik heb 4 tips. 1. Kwaliteit, prijs en levertijd moeten in balans zijn. Kwaliteit moet altijd op nummer 1 staan, staar je dus niet blind op een aantrekkelijke prijs. Geef bij de partij waar je inkoopt aan dat je altijd een kwaliteitscontrole uitvoert, voordat de producten worden verscheept. Op die manier houd je de fabriek scherp. Laat vervolgens ook daadwerkelijk een kwaliteitsinspectie uitvoeren, zodat je zeker weet dat wat er verscheept wordt ook voldoet aan jouw eisen. Controleer je het pas in Nederland, dan is het kwaad vaak al geschied. 2. Nieuwe producent gevonden en onbekend met het zakendoen met China? Begin dan met een kleine bestelling (Try order). Wellicht betaal je wat meer, maar dan heb je het gehele traject al een keer doorlopen. En mochten er gebreken zijn die niet direct middels een kwaliteitscontrole op locatie in China zijn te achterhalen, dan is jouw risico in ieder geval geminimaliseerd. 3. Bij grotere vervolgbestellingen is er altijd ruimte voor onderhandelingen. Besteed naast de prijs ook aandacht aan levertijden, betalingscondities, verpakkingen en dergelijke. Een goed betaalbaar product, dat te laat wordt verzonden, slecht is verpakt en daardoor mogelijk beschadigd, geeft alleen maar extra onkosten en ergernis. 4. Een contract is niet altijd bindend in China, maar door duidelijk afspraken op papier te zetten, voorkomt je wel een verschil van inzicht over de kwaliteit, levertijd, betalingscondities, EU-eisen, benodigde certificeringen en dergelijke. Enkel een Proforma Invoice volstaat vaak niet.” Bruynzeel vult aan: “Zoek voordat je in zee gaat met een partij eerst naar reviews over die leverancier/fabrikant. Beperk je daarbij niet alleen tot het Nederlands, maar zoek ook in het Engels. Dat is wel zo handig, als je weet dat de Chinese producent al levert aan andere Europese landen. Heb je een bestelling geplaatst, regel het dan zo dat de betaling pas plaatsvindt als je de levering hebt goedgekeurd. En wil je het echt grondig aanpakken ga dan eerst eens naar de ISH China om persoonlijke contacten te leggen.”