Volg jij het allemaal nog?
Veranderingen gaan snel. Dat merk ik ook in mijn vakgebied marketing. En ik hoor dan ook steeds vaker: “Een meerjaren strategisch marketingplan opstellen heeft geen zin, want wat ik vandaag verzin is morgen achterhaald”. Maar moet je dan net zoals Alice Wonderland instappen, zonder enig idee waar je heen wilt?
De kat die Alice als eerste levend wezen tegenkwam, sprak zelf als een wijze uil: “Als je niet weet waar je naar toe wilt, dan is iedere richting goed”. Die wijsheid zie ik echter in het bedrijfsleven minder vaak terug. Daar kijkt men nogal eens verbaasd aan het einde van het jaar. En niet alleen wat de resultaten betreft. Als die goed zijn, tja dan heb je gelijk.
Leiden is echter in last, als de zaken anders zijn gelopen als... Ja, als wat? Want zonder plan en doelstellingen is eigenlijk alles goed. Dus moet je ook niet zeuren als je meent last te hebben van klanten die om een lagere prijs vragen. Of de omzet achterblijft in productgroepen die juist in de belangstelling staan van afnemers, zoals zonnepanelen, warmtepompen of energieopslag thuis.
Volgt u met uw organisatie overigens al die ontwikkelingen wel? En volgen medewerkers daarvoor ook de nodige cursussen? Of volgt u alleen het algemeen in de sector heersende idee dat de laagste prijs het enige is dat voor afnemers telt. Met een bedrijf moet je keuzes maken. Je kunt niet de richting van de laagste prijs kiezen en tegelijkertijd die van de kampioen op een ánder terrein opgaan.
Een lage prijs gaat vaak ten koste van de marge als je je er niet op inricht als bedrijf. En het bijhouden van de jongste ontwikkelingen kost nu eenmaal tijd en investeringen. Je hebt een gezonde marge nodig om dat te kunnen bekostigen. Kies dus een richting en richt je bedrijf er tijdig op in. Je hebt er nog ruim elf maanden de tijd voor om te voorkomen dat je aan het eind van dit jaar voor onaangename verrassingen staat. Ik wens u een mooi en (zakelijk) gezond 2023!
Willem de Vries is Managing Partner van STEM Industrial Marketing Centre. Het kenniscentrum op het gebied van marketing voor technische B2B bedrijven: www.stem-imc.com