Stroomuitval

Dit keer geen onderzoek, maar meer een vakantiesnack. De grote uittocht naar warmere streken staat weer voor de deur. Velen van ons ruilen het comfort van onze woning in voor de charme van het kamperen. Voor mij vanzelfsprekend, het heeft gewoon iets om – tot op zekere hoogte – lekker primitief bezig te zijn. Even geen techniek om je heen. Een periode van ont-wifi-en. Geen e-mail en telefoon. Zeker geen sociale media. De rust die je ervaart, is bijna eng.

Met een wijnglas in je handen, mijmerend: life is good. Totdat… de stroom uitvalt. Iets wat op menig camping wel eens gebeurt. Dan merk je pas hoeveel techniek je nog om je heen hebt. Een donker vakantiepark, de auto die niet wordt opgeladen, het koelkastje dat niet meer werkt. En het grootste jeugddrama: geen wifi meer. Een ongemak wat meestal en gelukkig maar van korte duur is. Vaak is de oorzaak snel gevonden. “Die frituurpan van verderop was blijkbaar toch niet zo’n goed idee”. Je ziet de humor ervan in, je hebt immers vakantie. Het ‘so what’-gevoel overheerst.
In het normale leven accepteren we dit niet zo gemakkelijk. Stoomuitval is hinderlijk en als het langer duurt dan wenselijk, raken we op z’n zachts gezegd geïrriteerd. Het komt altijd ongelegen en raakt de business. Het geeft een onaanvaardbaar praktisch ongemak. De statistieken laten zien dat de afgelopen jaren stroomuitval in de lift zit. Ook de afwezigheidsduur van energie neemt toe. En dat geeft reden tot nadenken. Waar raakt stroomuitval jouw processen? Of de business van je klant? En waar raakt het jou? Zowel privé als zakelijk is het verstandig eens stil te staan bij de gevolgen van (langdurig) stroomuitval. Houd er rekening mee dat dit altijd op méér invloed heeft dan je vooraf denkt.