Service met een grote S
Als installatiebedrijf met een eigen serviceafdeling staan we al jaren paraat voor storingen aan cv-ketels en grote lekkages. Uitrukken in de avonduren en weekenden hoort daar ook bij. Ik had echter nooit gedacht dat ik zelf nog eens een beroep zou moeten doen op een serviceorganisatie; in dit geval de ANWB.
Een zonnige zondagmorgen, geen wolkje aan de lucht en wij op weg naar vrienden in Duitsland. Opeens een rood lampje dat begint te branden, gevolgd door een oranje lampje ernaast. Er was duidelijk iets mis. Geluk bij een ongeluk: enkele kilometers verder konden we van de weg bij een pompstation.
Binnen 10 minuten na mijn belletje stond er al een monteur bij mijn auto. Hij had eerst nog in zijn computer gekeken wat voor type auto ik had en dat bleek een onbekende voor hem. Er rijden er ook maar twee van rond in Nederland, geloof ik.
De dynamo had het spontaan begeven. De monteur belde met een bevriende garagehouder en een servicepunt. Ondertussen laadde hij mijn accu op. Multitasken heet dat, geloof ik.
Wij konden een half uur later naar het servicestation rijden, waar de dynamo werd gedemonteerd. Een leverancier een half uurtje verderop bleek een dergelijke dynamo te hebben, waarop iemand op stap ging om deze op te halen. Nadat de dynamo er was ingezet, deed de auto weer wat hij moest doen en konden wij onze reis vervolgen. Dus, op zondagochtend om 10 uur de eerste mankementen en om 14.30 uur al weer op pad. Ik heb alle betrokkenen gemeld dat ik de service klasse vond.
Ik zag veel raakvlakken met de service in onze branche. Ook wij gaan ver om de mensen weer warm te kunnen zetten. Ik heb de ANWB-monteur beloofd dit verhaal te delen met de servicemensen in ons vak. Bij deze dus.
Installatiebedrijf Visser in Twisk
[Twee generaties installateurs, vader Dick en zoon Tim Visser, schrijven om beurten een column op persoonlijke titel]