Kwaliteit en veiligheid

KERNWAARDEN VAN EEN BEDRIJF

Zonnepanelen staan in de belangstelling. Op een positieve manier als het gaat om verduurzaming van de gebouwde omgeving, een oplossing voor de oplopende energiekosten. Maar ook negatief als het gaat om veiligheid. Het bedrijf Return on Energy ziet dit ook, maar zet vooral in op draagvlak voor de werkwijze van het bedrijf waarbij kwaliteit en veiligheid de kernwaarden zijn.

Het staat pakkend op de website van dit bedrijf uit Capelle aan den IJssel: “We zijn niet de grootste en zeker ook niet de kleinste zonnepanelenleverancier. Met 10.000 installaties in ruim 10 jaar weten we inmiddels alles over het plaatsen, het rendement en hoe we de meeste stroom uit een dak kunnen halen.” En die kennis wil het bedrijf delen met de klant. Marijn Steenbreker (hoofdfoto) is manager klant & markt en neemt ons mee in de ontwikkelingen en uitdagingen.

Hecht
Marijn is 34 jaar en werkt al bijna negen jaar op het gebied van zonne-energie. Sinds tweeënhalf jaar is hij actief bij Return on Energy. Hij typeert de organisatie als een bedrijf met een grote loyaliteit van de medewerkers en dus met een hecht team. De collega’s werken er meer dan zeven jaar. En er is oog voor elkaar. “ Dat is van grote waarde, ook nu we hard groeien. Van twee naar acht mensen op kantoor en van zeven naar achttien monteurs in de buitendienst. De groei heeft echter niets veranderd aan waar we goed in willen zijn: op een veilige manier kwaliteit leveren.” En het is niet alleen dat Marijn dat constateert. Dat doet ook de klant! “We zien het gewoon terug in de reviews en feedback.”

Veranderende markt
In het afgelopen jaar is veel gebeurd op de markt van zonnepanelen, vertelt Marijn. “Met de oorlog in Oekraïne en de daarmee stijgende energieprijzen hebben we een hectische periode achter de rug. Er ontstonden natuurlijk volop kansen voor groei, maar we hebben wel gekozen voor een groei die bij ons paste. Dus niet het onverzadigd aannemen van werk, maar zorgen dat de kwaliteit op orde blijft en samen met de leveranciers aan de klant de juiste verwachtingen bieden. Dat betekent dat we niet half werk leverden, zoals wel rails op het dak installeren maar geen panelen. We besloten ook niet te werken met ZZP-ers, maar ons eigen team uit breiden en kwaliteit te borgen. Eigenlijk gewoon het hoofd koel houden. Geen toezeggingen doen die we niet konden waarmaken.” Inmiddels lijkt de vraag weer normaal te zijn en kan verder worden gekeken naar het aanbod op de lange termijn zonder de bestaande klanten te vergeten.

Reputatie
In de afgelopen maanden is er in het nieuws veel aandacht geweest voor de veiligheid van zonnepanelen. Marijn: “Als het nieuws het heeft over brand en zonnepanelen, gaat ook bij ons de telefoon. Er zijn dan gewoon vragen bij onze klanten. En dat is begrijpelijk. Ik kan oprecht zeggen dat wij echt gaan voor de veiligheid van onze mensen én van de klant. Met de juiste kennis en kunde gaan we aan de slag.” Marijn denkt even na. “In andere landen zien we dat er regelgeving is rond veiligheid. Zo kent België een verplichte keuring na de installatie van de panelen. Ik snap dat persoonlijk wel. We hebben als branche een reputatie hoog te houden.” Voor het leveren en installeren van zonnestroominstallaties heeft Techniek Nederland een kwaliteits- en veiligheidsborgingssysteem ontwikkeld. Als het aan Techniek Nederland ligt, mogen alleen de in het Centraal Register Techniek geregistreerde erkende en gecertificeerde zonnestroominstallateurs nog zonnepanelen plaatsen. Marijn kan het hier alleen maar mee eens zijn.

Betrokken installateurs
Return on Energy heeft nauwelijks met verloop te maken. Hiervoor heeft Marijn een goed verklaring: “We zorgen voor elkaar. Onze directeur heeft oog voor iedereen. We hebben een divers team en iedereen krijgt vrij op zijn eigen feestdagen. Dus het Suikerfeest of het Offerfeest zijn vrije dagen voor de medewerkers voor wie dit belangrijke dagen zijn. Hij regelt vliegtickets als ouders van één van de medewerkers uit Turkije moet komen. Bij schulden denkt hij mee. Iedereen mag een bus meenemen als men bijvoorbeeld verhuist. Dat is de kracht van hem, van dit bedrijf. Het maakt ons een hecht team dat naar elkaar omkijkt.” Een andere reden is dat het bedrijf investeert in opleiding en ontwikkeling. “We kijken naar wat men wil, wat er past en het gesprek hierover moet leiden tot een goed plan. Daar gaan we ons nu verder in professionaliseren. We doen vaak nog veel op het gevoel. We hebben wel een idee wat er speelt, wat iemand kan etc. Maar door vooraf verwachtingen helder te maken, kunnen we de kracht van de mensen verder versterken. En met de groei van het team is dat nodig.”

Geen tekort
Marijn geeft aan dat de groei van het team vrij eenvoudig is gegaan, terwijl andere bedrijven toch stoeien met het invullen van vacatures. “We zien dat ons team zelf mensen uit het eigen netwerk benadert. Geen uitgebreide campagnes of advertenties, maar medewerkers die als ambassadeurs mensen uit hun omgeving aanspreken.” En het bedrijf heeft goede contacten met de gemeente. Jongeren die bij hen in beeld zijn, worden naar Return on Energy doorverwezen. “Ze krijgen een korte opleiding en lopen mee in het team. Binnen twee weken hebben we dan wel een beeld. Niet dat men dan alles moet kunnen, maar we weten wel of het vak in de vingers zit.”

Verbreden
Ondernemen is vooruit kijken. Hoe ziet dat eruit voor Return on Energy? “We hebben een grote groei gezien, maar is dat voldoende voor de toekomst? We moeten goed de markt in de gaten houden. Als de energieprijzen weer omhoog gaan, moeten we klaarstaan. Maar ook moeten we nadenken over het verbreden van het aanbod. Denk bijvoorbeeld aan warmtepompen. Daar zijn we nu volop mee bezig.” Marijn verwacht dat energiemanagement in de toekomst veel aandacht zal krijgen. “Wij zoeken daarom nu naar samenwerkingen met andere partijen om hier klaar voor te zijn. Wij zullen dan met onze technische kennis en uitvoerende kwaliteit een belangrijke schakel worden in de integratie van energiemanagement bij onze klanten thuis. Door ons portfolio nu al te verbreden proberen we daarin een voorloper te zijn.”

Salderen of niet?
Dankzij de bestaande salderingsregeling wordt de stroom die de consument aan het stroomnet teruglevert weggestreept tegen de stroom die de gebruiker afneemt. Deze aantrekkelijke regeling staat in de politiek onder druk. Heeft dat nog gevolgen voor de vraag naar zonnepanelen? Marijn zucht. “Eerlijk gezegd hangt dit al heel lang boven de markt. Ik zou zeggen: laten we duidelijkheid scheppen. Er zijn nu veel wisselende signalen en er bestaan veel misverstanden. Onze klanten bellen ons hier ook regelmatig over. Iedereen heeft baat bij duidelijkheid en onze adviseurs hebben de kennis in huis om dit soort complexe ontwikkelingen duidelijk toe te kunnen lichten.” 