Een bijzondere weg naar een nieuwe baan
Arbeidsmarktcoaches van de technische installatiebranche helpen werkgevers bij het vinden van werknemers en andersom. Daarbij komen matches tot stand die op het eerste gezicht niet zo vanzelfsprekend leken. Twee succesverhalen.
Robert van Wieren is 49 jaar en was na het faillissement van Imtech op zoek moest naar een nieuwe baan. Dat was niet makkelijk, ook al omdat het persoonlijk noodlot toe sloeg. Zijn vrouw werd op de fiets aangereden. Wat volgde was een zorgvolle periode van twee weken ziekenhuis en twee maanden revalidatiecentrum. “Het was heftig. Vooral ook omdat onze jongste zoon met diabetes type 1 veel aandacht verlangt. Mijn vrouw nam die zorg meestal op zich maar dat pakte ik nu op. Ik moest binnen een half uur bij mijn zoon kunnen zijn als er iets mis ging en dat bepaalde mijn bewegingsruimte. Solliciteren bleek lastig omdat ik na mijn ontslag ook geen auto meer had.” Robert nam contact op met de arbeidsmarktcoach. “Ze gaf direct aan dat er veel kansen waren gezien mijn CV. Dat gaf hoop.” Het werd een bijzondere route naar een nieuwe baan.
Sollicitatiegesprek thuis
Trigion had belangstelling voor de kennis en het vakmanschap van Robert. “Maar de oorspronkelijke vacature sloot niet echt aan op mijn ervaring. Toch werd ik gebeld met de vraag of ik langs wilde komen want men zag absoluut mogelijkheden. Zonder auto was dit echter lastig.” Wat er vervolgens gebeurde was bijzonder. De manager van Trigion bood aan het gesprek bij Robert thuis te laten plaatsvinden. “Hij zei letterlijk: ik kom vanmiddag om 15.45 uur wel even bij je langs. En dat gebeurde. We hebben een goed gesprek gehad van anderhalf uur.” Tijdens dat gesprek bleek men enthousiast voor Robert, maar er moest nog een gesprek plaatsvinden met de projectmanager. En ook dit gesprek kon bij Robert thuis plaatsvinden. “Dat was een op vrijdag en de maandag erop kreeg ik al bericht dat ik kon komen. Op woensdag lag het aanbod er, op vrijdag waren we rond en de maandag erop startte ik. Mijn auto stond klaar, net zoals mijn laptop en mobiele telefoon.”
Coach als sleutelfiguur
Voor Robert was de arbeidsmarktcoach een belangrijke sleutelfiguur. “Het feit dat zij belangeloos zorgt voor de match is het succes. Het gaat echt om mij en het bedrijf, en niet om geld aan je te verdienen zoals bij recruiters. Een ander positief punt is dat er met de match ook de mogelijkheid was om een training te volgen. Dat maakt je als 45-plusser toch extra aantrekkelijk voor de werkgever. Verder is de nazorg goed. Mijn coach belt me nog steeds zo nu en dan om te vragen hoe het gaat en of zij nog iets kan betekenen voor mij.”
Belangrijk startpunt
Iets soortgelijks overkwam Adrie van Ewijk. Na jarenlange trouwe dienst bij diverse divisies van Imtech moest hij op zoek naar een nieuwe uitdaging. Een spannende opdracht voor iemand van zestig jaar. De banen liggen dan niet voor het oprapen. “Op intranet stond een lijst met 900 banen waarop alle mensen van Imtech konden solliciteren. Daar werd ook doorverwezen naar de ondersteuning die OTIB biedt. Het was voor mij een belangrijk startpunt. Ik kende OTIB wel, maar niet in die rol. Ik stuurde een mail naar de arbeidsmarktcoach.”
De perfecte matchDe veranderende samenleving en technologieën in de installatiebranche bieden werkgevers en (toekomstige) werknemers prachtige kansen. Maar de juiste persoon moeten dan wel op de juiste plek zitten. De arbeidsmarktcoaches van de technische installatiebranche helpen werkgevers en werknemers hierbij. Elke provincie heeft een eigen arbeidsmarktcoach die de verbinding legt tussen werkgever en werknemer, signaleert, monitort en begeleidt. Werkgevers en werknemers kunnen volledig kosteloos een beroep doen op deze coaches. Ze worden ondersteund door het Steunpunt Arbeidsmarkt Mobiliteit waar veel kennis aanwezig is over onder andere scholing en eventuele subsidies. Voor werkgevers en werknemersDe arbeidsmarktcoach biedt hulp en ondersteuning bij het openstellen en invullen van vacatures. De coach geeft inzicht in de daarvoor beschikbare maatregelen en verschaft informatie over de mogelijkheden en reële kansen die er binnen de arbeidsmarkt zijn. Ook kan de coach helpen bij (gedwongen) vertrek van werknemers. Verder kan de coach hulp bieden aan werknemers die meer inzicht willen hebben in de mogelijkheden op de arbeidsmarkt of zich bijvoorbeeld verder willen specialiseren maar hiervoor geen ruimte zien binnen het huidige bedrijf. Na aanmelding neemt de coach uit de regio contact op met de werknemer voor een intakegesprek. Op basis van het gesprek wordt er gezamenlijk een trajectplan opgesteld. De coach kan de medewerker daarnaast ondersteunen in het verbeteren van het CV of wijzen op mogelijkheden voor scholing en/of sollicitatietrainingen. Voor werkzoekendenMensen die in de technische installatiebranche willen werken maar niet over de juiste papieren beschikken, kunnen ook een beroep doen op de arbeidsmarktcoach. Er wordt immers gewerkt met een intersectorale blik. Samen met de arbeidsmarktcoach uit de regio kunnen werkzoekenden meer inzicht krijgen in de voor hen bestaande mogelijkheden binnen de branche. Om een werkzoekende te ondersteunen, heeft de coach de beschikking over verschillende tools, zoals EVC-procedure, (om)scholing en sollicitatietraining. Aan de slag? Ga naar www.steunpunt.otib.nl en bekijk wie uw arbeidsmarktcoach is. |
Ervaring als meerwaarde
Astrid Nobels nam contact op met Adrie naar aanleiding van een vacature bij het familiebedrijf VOLT. “Ze zochten eigenlijk een keurmeester. Dat was ik niet, maar ik wilde best weer gaan leren. In het gesprek legde ik wel de vraag voor of het niet handiger was te investeren in een opleiding voor een jonger iemand. Daar heeft het bedrijf op de lange termijn gewoon meer aan. Best spannend zo’n opmerking want het kon ook een afwijzing betekenen.” Maar het tegendeel bleek het geval te zijn. VOLT zag de meerwaarde in van Adrie met zijn lange ervaring. Als leidinggevend monteur begeleidt hij nu jonge werknemers en stagiairs. “Ik ben weer terug in mijn oude rol en ik leer elke dag van de jongeren en de jongeren van mij. Het is natuurlijk anders dan bij zo’n groot bedrijf als Imtech, maar ik ben tevreden.”
Dankbaar aan de slag
Wat zijn de grote verschillen? “Ik heb moeten inleveren op mijn salaris. Ik merk dat snipperdagen opnemen in een klein bedrijf niet zo maar kan. Ik zie dat de druk soms groot is. Maar je hoort mij niet klagen. Ik had er niet aan moeten denken om thuis te zitten. Ik mis mijn oude baan niet want ik ben meer terug bij mijn vak. Het kleinschalige bevalt me. Ik mis alleen zo nu en dan wel mijn oud-collega’s.” De toekomst ziet hij rooskleurig in. “Ik ben heel blij met VOLT en ik denk VOLT ook met mij. De perfecte match. De toekomst ziet er mooi uit. Ik ga die laatste zeven jaar nog met veel tevredenheid invullen.” •