“BIJ ALKLIMA GELOVEN WE NIET MEER IN GAS”

Alklima is een begrip in Nederland. De exclusieve importeur van Mitsubishi Electric Living Environment Systems bestaat al sinds 1994. Dit jaar wordt dus het 25-jarig jubileum gevierd. Tijd voor een terug- en vooruitblik met Arjen de Jong, directeur van de klimatiseringsexpert en Marketing Manager Erwin Bonis.

De Jong was er vanaf het prille begin bij. Dat hij zelf in de installatietechniek terecht kwam, was volgens hem al voorbestemd. “Mijn initialen zijn A en C oftewel Airconditioning, ik had dus geen keuze”, grapt de 51-jarige. De Jong doorliep de HTS en stapte vervolgen het werkzame leven in.

Start

“Ik ben niet iemand voor de ‘diepe techniek’. Ik voel me meer op mijn gemak op het snijvlak van techniek en commercie. Na elders mijn werkzame leven te hebben opgestart, werd ik in 1994 benaderd om met twee andere collega’s het importeurschap te gaan vormgeven. Alklima had een contract afgesloten met Mitsubishi Electric. Op 1 mei 1994 zijn we heel bescheiden begonnen op de 3de verdieping van een tot kantoor omgebouwde woonflat in Papendrecht.”

Bedrijfsnaam

De naam Alklima was een toevallige vondst. “De eigenaar van de holding reed in 1992 achter een wagen in Spanje waarop ‘Alklima’ stond. Hij dacht gelijk: ‘laat ik die naam deponeren voor later’.” In de beginjaren richtte Alklima zich puur op de airco-oplossingen. Van wand, tot cassette en (Multi) split systemen, in 1998 kwamen daar VRF-oplossingen bij. Een jaar later werd De Jong directeur van Alklima.

Primeur

In datzelfde jaar had Mitsubishi Electric een Europese primeur in Nederland. “We realiseerden een voor die tijd vooruitstrevende klimaatinstallatie in het Kurhaus Hotel te Scheveningen, waar we met bodemopslag en warmte uitwisseling alle kamers van het hotel kunnen koelen en verwarmen. In de daarop volgende jaren mocht Alklima meer Europese primeurs op haar naam schrijven, zoals de toepassing van de Hybride VRF in The Generato Hotel en de installatie van de CO2-warmtepomp in The Albus Hotel.”

Verhuizing

Geleidelijk aan werd het onderkomen in Papendrecht te klein. “Daarom besloten we in 2003 om ons te gaan vestigen in Alblasserdam in een voor ons speciaal gebouwd pand, ontworpen door de architect Alwin Reedijk.” Het is nog altijd de thuisbasis van Alklima.

Recessie

In 2008 kwam de wereld in een zware economisch recessie terecht. Hoewel alle seinen op rood stonden, wist Alklima haar marktaandeel juist uit te breiden. 2013 was het moeilijkste jaar, waarin ook afscheid genomen moest worden van enkele medewerkers. Daarna keerde gelukkig het tij en sindsdien zit de importeur van Mitsubishi Electric in een opgaande lijn. “Vorige jaar hebben we 19 mensen aangenomen, voor dit jaar staan er 12 vacatures open.” In het totaal heeft het bedrijf ongeveer 60 medewerkers in dienst.

Kernwaarden

Ook Alklima zelf veranderde. “In de beginperiode hadden we geen aparte Marketingafdeling. We bedachten zelf onze reclameteksten, met een biertje erbij. Zo is het voor cassette-units ‘onopvallend aanwezig’ ook geboren wat je nu in allerlei folders ziet staan,” vertelt De Jong lachend. Hoewel Alklima veranderde, bleven bepaalde kernwaarden behouden, vertelt Marketing Manager Bonis. De 39-jarige is zelf 11 jaar werkzaam bij Alklima en heeft altijd ondervonden dat “we een laagdrempelig bedrijf zijn, met korte lijnen, zowel intern als naar de klant toe. En we blijven allemaal gewoon doen. Kijk op het kaartje staat misschien wel ‘Manager’, maar in feite is het een meewerkend voorman. We streven er naar om onszelf telkens weer te onderscheiden van de concurrentie door A-kwaliteit producten te leveren, een uitstekende service en door klanten te blijven verrassen.”

Made in Japan

Die typische Nederlandse ‘doe maar normaal dan ben je al gek genoeg’ mentaliteit ligt mijlenver verwijderd van de Japanse cultuur, heeft De Jong ervaren. Hij heeft regelmatig contact met Mitsubishi Electric Europa en is ook al een aantal keer in Japan geweest. “Japanners zijn erg hiërarchisch ingesteld. Ik heb me er trouwens over verbaasd hoeveel verborgen werkeloosheid daar moet zijn. Hoewel Japan een High-tech imago heeft, is het tegelijkertijd voor mij het land van de mannetjes. Mensen die erbij staan, iets doen, waarvan het je niet altijd duidelijk is wat nu de toegevoegde waarde is”, zegt hij glimlachend. Tegelijkertijd heb ik enorm veel bewondering voor Japan en de Japanners. Alles is zo gestroomlijnd, de mensen zijn gastvrij, attent, respectvol en leveren de beste producten ter wereld. Ik ben er graag.”

Warmtepompen

De komende jaren zal de warmtepompmarkt stevig doorgroeien verwacht Bonis. Alklima heeft een breed assortiment, waarvan vooral de Ecodan nu gretig aftrek vindt. Waar de warmtepomp zijn weg al heeft gevonden in de nieuwbouw, blijft de renovatiemarkt een grote uitdaging. “Veel eigenaren hikken tegen de kosten aan. Behalve de aanschaf van een warmtepomp moet ook meestal geld worden gestoken in isolatiemaatregelen en een nieuw LT-afgiftesysteem. “Mitsubishi heeft voor de renovatiemarkt een interessante oplossing met haar CO2-warmtepomp voor de woningbouw, die nu al volop getest wordt in Nederland.”

All-electric

Menig fabrikant probeert echter de consument stapsgewijs te verleiden door hem eerst een hybride warmtepomp te adviseren. Bonis: “Maar zo komen we niet van het gas af. Een aantal partijen is nu stevig aan het lobbyen om fossiel gas in te ruilen voor waterstof, maar ik zie vooralsnog weinig concrete oplossingen. Bovendien is ons gasnet verouderd. Wij geloven niet meer in gas; all-electric is voor ons de oplossing. Daar zetten we ook vol op in, vandaar dat wij zelf geen hybride warmtepompen verkopen.”

Toekomst

“Ja, er zijn hobbels die we moeten nemen op de weg naar all-electric”, heeft Bonis gemerkt. “Allereerst is er een breed draagvlak nodig, we moeten als samenleving een duidelijke route kiezen en die met wetgeving inbedden. Daarnaast kampen we met een tekort aan kennis in de markt en gebrek aan vakmensen. Wij proberen ons steentje bij te dragen met o.a. de officieel erkende MBO-3 opleiding ‘Service’ van het Alklima College voor de servicemonteur in de klimaatttechniek en luchtbehandeling. Daarnaast is het belangrijk dat de warmtepomp door evolueert. Het zou een enorme stap voorwaarts zijn als dat uiteindelijk zou resulteren in een warmtepomp die 1 op 1 uitwisselbaar is met een cv-ketel.” 

Dromen

Directeur Arjen de Jong zit al 25 jaar bij Alklima en heeft het nog altijd naar zijn zin. “Ik geniet van mijn werk en vindt de mensen in de branche geweldig. Ik zit in een sector waar veel gebeurt, die verandert. Het is leerzaam en we kunnen onze visie uitrollen. In de bouw komen we met steeds meer partijen om de tafel te zitten, daarom staan we ook op zeer uiteenlopende beurzen. Het geeft me een kick om producten in de markt te zetten en succesvol te zijn. Zelf denk ik nog lang niet aan stoppen. Mijn droom is om Alklima uit te bouwen tot de All-electric totaalleverancier met oplossingen voor alle sectoren. Misschien zou ik op termijn wel iets minder willen werken, zodat ik meer tijd overhoud voor hobby’s, zoals reizen en lezen.”