Onbekend maakt onbemind

“Wat de boer niet kent, dat eet hij niet”, is een oud-Hollands gezegde. Vandaag de dag - zeker ook zakelijk gezien – nog steeds “een waarheid als een koe”. Ik kom het vaker tegen. Zelfs bij bestaande producten en bedrijven, maar zeker bij innovaties en dan doel ik op nieuwe of aangepaste producten, diensten of combinaties daarvan. Want innovatie is meer dan alleen een nieuw product. Sterker nog: het gaat bij innovatie juist ook om kleinere ontwikkelingen.
Het is niet vanzelfsprekend dat een nieuwe ontwikkeling direct zijn weg vindt naar gebruikers. Hoe goed dat product of die dienst ook is. Soms is voor een ontwikkeling al een flink aantal jaren geleden het initiatief genomen. Zo was ik recent op de koffie bij een bedrijf dat al enkele tientallen jaren actief is met infrarood stralingswarmte. Ze produceren en verkopen. Toch merken ze dat ze nog steeds flink moeten opboksen tegen verwarmingssystemen die een hogere mate van bekendheid genieten. Zoals de warmtepomp.
Vaak heeft dat te maken met onbekendheid bij gebruikers/afnemers. Ook in dit geval. Veel mensen kennen de mogelijkheid van infrarood verwarming wel een beetje. Hebben ooit wel eens gehoord van infraroodlampen. Maar dan om gewrichts- en spierpijn te verhelpen. Zeer lokale verwarming dus, die ook nog eens met een zweem van geheimzinnigheid en misvattingen over gezondheidsrisico’s omgeven is.
Zeker anno 2024 heb je volop mogelijkheden dat soort vragen online te beantwoorden en vooroordelen weg te nemen. Maar blijft, dat onbekend ook onbemind maakt. En dat je als bedrijf er veel aan moet doen om jouw innovatie op de juiste manier onder de aandacht te brengen. Die juiste manier is voor ieder bedrijf anders en heeft ook sterk te maken met het probleem dat een product of dienst oplost. Samen met dat bedrijf ga ik daarmee aan de slag. Ook een keer koffie doen?

Willem de Vries is Managing Partner van STEM Industrial Marketing Centre. Het kenniscentrum op het gebied van marketing voor technische B2B bedrijven. Neem gerust eens de proef op de som en kom naar een proefcollege over de inzet van marketingtools voor jouw technische bedrijf: https://bit.ly/stem-proefcollege