Leren

MET ALLE ZINTUIGEN

Robert Boots is al ruim 30 jaar actief in de installatiebranche. Tijdens die periode zag hij begin­nende monteurs vaak tegen het­­-
zelfde probleem aanlopen: de kloof tussen de theorie en de praktijk. De afgelopen 1,5 jaar ontwik­kelde hij daarom een geheel nieuwe lesmethodiek. En die slaat aan.

Zij-instromers en jongeren die net hun opleiding hadden afgerond, bleken vaak wel de trucjes van het vak te kennen, maar niet de onderliggende algemene principes van de installatietechniek. En, dat zorgde ervoor dat beginnende monteurs zich snel onzeker konden gaan voelen, fouten maakten en minder plezier hadden in hun werk. Met als gevolg: het risico van uitstroom.

Opleidingen
Tijdens zijn zoektocht naar de oorzaak, stuitte hij op de lesmethodiek van opleidingen. “De docenten kunnen uitstekend hun kennis overbrengen, maar zitten niet bovenop de innovatie. Daarnaast sluit het beschikbare lesmateriaal vaak niet aan op het niveau en de belevingswereld van de leerlingen. De leerling leert dus wel bijvoorbeeld hoe hij een specifieke warmtepomp moet installeren, maar doorgrondt niet goed de werkingsprincipes en oefent vaak met oudere modellen.”

Neurodivergentie
Wat nu als we dat eens geheel anders aanpakken, dacht Boots. “Mijn lesmethode is erop gericht om mensen met neurodivergentie te kunnen bereiken. Daarmee bedoel ik leerlingen die ADHD hebben, dyslexie of autistisch zijn of in het algemeen jongeren waarvan de hersenen niet iets anders werken dan van de gemiddelde student. Als je die groep kan bereiken, lukt het ook wel om de rest in je verhaal mee te nemen.”

Zintuigen
Het leverde een zee aan nieuwe inzichten op. “De keuze voor de basisdoelgroep is natuurlijk niet toevallig. Ik heb zelf ADHD en gemerkt dat er in de leerlingenpopulatie veel jongeren zitten met neurodivergente kenmerken. Die moet je zien te behouden. Dat doe je door van het leren een meer zintuigelijke ervaring te maken. Door lesstof uit boeken gelijktijdig aan praktijksituaties te koppelen, gebruiken leerlingen meerdere zintuigen tegelijk. Daardoor begrijpen ze het sneller, leggen ze verbanden en onthouden ze het beter. En daardoor krijgen ze wel die algemene principes onder de knie.”

Praktijkopstelling
Boots ontwikkelde een praktijkopstelling, de SkillSet Klimaattechiek, bestaande uit vier geschakelde panelen. Het eerste paneel, een buitenmuur, bevat een PVT-paneel, een bodemwisselaar en twee buitenunits, waarvan één gekoppeld met een airco en één met een warmtepomp. Het tweede paneel bevat de binnenunit van een warmtepomp. Deze is aan te passen naar: split of monoblock, hybride of all-electric, solo of combi en tenslotte lucht/water of water/water. De cv-ketel op het derde paneel kan veranderd worden van solo naar combi en van VR naar HR. Het laatste paneel bevat het afgiftesysteem, waarbij onder andere LTV en waterzijdig inregelen uitgelegd kunnen worden.

Context
Omdat de context heel duidelijk is (bijvoorbeeld een buitenunit op een buitenmuur) hoeft de docent al voor veel onderdelen geen uitleg te verschaffen. Bovendien kunnen er allerhande configuraties worden aangebracht. Alle units zijn demonteerbaar en koppelbaar. “Zo kan bijvoorbeeld een cv-ketel worden gekoppeld aan een warmtepomp, om leerlingen te leren met hybride systemen om te gaan”, licht Boots toe.

Beeldwoordenboek
Boots ontwikkelde al eerder een beeldwoordenboek (zie IZ oktober 2024), dat werkt met duidelijke icoontjes voor het overbrengen van installatietechnische kennis. Tezamen met de SkillSet een gouden duo. Op deze manier kan heel laagdrempelig kennis worden overgebracht en getoetst.

Test
“Na een testles was Gilde Opleidingen zo overtuigd, dat ze samen met IW Zuid-Oost op 1 september gaan starten met een pilot in Roermond,” vertelt Boots. Hij verwacht dat de komende jaren zijn lesmethode verder ingeburgerd zal raken. 