Installateur op de fiets
IN DE STAD SNELLER DAN COLLEGA MET BUS
Het Haagse Gunst Warmtetechniek heeft afgelopen zomer vier weken lang een bakfiets op de proef gehad. Eigenaar Dick Gunst is enthousiast. “Dit kan een goede oplossing zijn voor stedelijke gebieden.”
Onder het motto ‘Trap je bus eruit’ is de gemeente Den Haag met een pilot begonnen waarbij bedrijven tijdelijk een elektrische bakfiets kunnen aanvragen om hun spullen mee te vervoeren. Gunst Warmtetechniek was de eerste installateur die zich eraan waagde.
Achtergrond
Het negenkoppen tellende bedrijf is de vrucht van noeste ondernemingsdrang. De 59-jarige Dick Gunst “kreeg ooit de kaartenbak mee van zijn werkgever”. Gunst Warmtetechniek opereert sindsdien voornamelijk in de regio Haaglanden. “We zijn een echte stadsinstallateur.”
Parkeren
Toen de gemeente haar bakfietspilot aankondigde, zag Gunst er direct de voordelen van in. “Parkeren in onze binnenstad is echt een crime, daarnaast is het ook beter voor het milieu.”
Beweeglijkheid
De Haagse installateur kreeg een bakfiets van de gemeente met een bakinhoud van circa 400 l. “Ik ben tevreden over de afmetingen, maar je merkt wel dat de beweeglijkheid afneemt, naarmate de bak meer gevuld is. Eigenlijk zou je de bakfiets nog iets moeten customizen.”
Actieradius
“Ook de actieradius is goed, maar je moet wel alles nauwkeurig plannen. Uit de eerste ervaringen blijkt dat een monteur op de bakfiets echt sneller is dan een collega met een bus, waardoor hij zeker één afspraak extra aan kan. Met een bakfiets beweeg je je gewoon veel sneller door het verkeer.”
Inhoud
Hoewel de bakfiets aardig wat verstouwen kan, is het andere koek dan een gewone bestelbus. “Monteurs hebben soms de neiging om te hamsteren en hun bus vol te stoppen met vanalles en nog wat. Met een bakfiets gaat dat niet.”
Focus
Je kan ook niet alles meenemen. Een nieuwe cv-ketel installeren is bijvoorbeeld uit den boze. Ook storingsmeldingen liet Gunst liever over aan collega’s in een bestelbus. “We gebruikten de bakfiets vooral voor onderhoudswerkzaamheden.”
Hoofd leeg
Hoewel je anders zou vermoeden, blijkt het energiepeil op niveau te blijven bij monteurs op de bakfiets. “Het lijkt erop dat ze revitaliseren. Ik ken het gevoel; je trapt als het ware je hoofd leeg en houdt je conditie op peil. In een bestelbusje zit je continu en moet je voortdurend starten en stoppen.”
Slecht weer
Hoe zit het eigenlijk met slecht weer? “In de winter worden de meeste wegen in de stad wel gepekeld, dus dat is geen issue. Werd er een plensbui voorspeld, dan ging er een regenpak mee. Bij langdurige regenval namen we voorzorgsmaatregelen door een voertuig als achtervang in te zetten. Je wilt natuurlijk geen natgeregende monteurs over de vloer bij de klant.” Sowieso is het handig om een wagen als back up te laten rondrijden, zodat er bijvoorbeeld bij een lekke band of ander ongelukje snel hulp kan worden geboden.
Onderhoud
Qua onderhoud vallen de kosten veel gunstiger uit, heeft Gunst berekend. “Zeg dat je de bakfiets een of twee keer per jaar naar de fietsenmaker stuurt voor een grondige controle. Mochten de accupacks aan vervanging toe zijn dan ben je wel flink wat geld kwijt.”
Elektrisch rijden
Opladen gaat heel gemakkelijk. Hoewel Gunst een voorstander is van elektrisch rijden, voorziet hij wel een doemscenario voor Den Haag. “In 2026 wil de gemeente het centrum uitstootvrij hebben. Ik heb er echter een hard hoofd in dat er tegen die tijd voldoende laadpalen zijn. Dat wordt een slagveld.”
Enthousiasme
Vandaar ook dat Gunst niet de droom van iedere monteur – een elektrische bestelbus - in vervulling kan laten gaan. Overigens lopen de reacties op het bakfietsexperiment nogal uiteen bij het personeel. “Je hebt een groep die mordicus tegen is. Zij zien hun bestelbus als een rijdend magazijn en hebben er een broertje dood aan om hun inventaris keer op keer te moeten inplannen. Daarnaast vinden ze zichzelf ook ‘minder installateur’ als ze op een bakfiets rondrijden in plaats van een bestelbus. Dan was er een groep die meedeed, ‘omdat het moet’ en ten slotte waren er nog enkele enthousiastelingen. Vooral bij de jongere generatie”, zegt Gunst lachend.
Interesse
Gunst had recentelijk een BBQ bij een groothandel. Uit nieuwsgierigheid polste hij concullega’s over dit initiatief. “Ik peilde wel een bepaald interesse, maar velen zijn er niet bekend mee. En ja, onbekend maakt nu eenmaal onbemind. Ik zou overigens ook niet iedere installateur adviseren om deze oplossing te gebruiken. Een bakfiets is echt iets voor een stadsinstallateur. Ben je bijvoorbeeld actief in het Westland, dan lijkt het me weinig toegevoegde waarde hebben.”
Keuze
Ondanks de pluspunten, heeft Gunst Warmtetechniek na evaluatie besloten om zelf geen elektrische bakfiets in gebruik te nemen. “Het bleek toch een hele logistieke opgave te zijn om de dag van tevoren de juiste artikelen te selecteren. Je moet erg zorgvuldig omgaan met de beperkte ruimte. Met een elektrische bedrijfswagen heb je die perikelen niet, maar rijdt je wel 100% emissievrij. Daarnaast blijft het Nederlandse weer een bepaalde onvoorspelbaarheid houden, soms kwamen monteurs natgeregend aan. En continu regenpakken aan- en uittrekken bleek ook niet altijd een pretje te zijn.”
Concullega’s
Er zijn meer installatiebedrijven die gebruik maken van elektrische bakfietsen. Zo fietsen Feenstra- monteurs al sinds 2019 in Amsterdam op elektrische bakfietsen van klant naar klant, valt op de website te lezen. Arian Lodder, operationeel directeur bij Feenstra zegt daarover: “Geen herrie, uitlaatgassen, files of parkeerproblemen. Door onze samenwerking met de firma DOCKR hebben wij de mogelijkheid dit in de praktijk te ervaren. DOCKR levert namelijk verschillende soorten elektrisch vervoer: van een kleine bakfiets tot een echte TukTuk. Het spreekt voor zich dat een installatiemonteur andere behoeften heeft dan een servicemonteur of een monteur beveiliging. Daarnaast kunnen wij binnen deze samenwerking aan het einde van de werkdag de fiets met inhoud veilig in de stad achterlaten. ’s Nachts worden de fietsen automatisch bevoorraad op de plek waar ze staan. De monteur kan dan de volgende ochtend snel en met de juiste materialen op pad. Het spreekt overigens voor zich dat we onze fietsende monteurs uitrusten met het juiste materiaal, zodat zij zich veilig en prettig kunnen verplaatsen. Denk aan een fietshelm, handschoenen of een houder voor de telefoon.”
Cijfers
De Haagse pilot bestaat uit een Urban Arrow bakfiets waar een ondernemer vier tot zes weken lang gratis gebruik van mag maken. Zo’n bakfiets rijdt 25 kilometer per uur en kan maximaal 125 kilo vervoeren. De accu heeft een actieradius van 40 kilometer. Na een week of vijf gaan de fietssleutels naar de volgende installateur. Het is de bedoeling dat de ondernemer zelf zoekt naar een opvolger. De actie loopt een jaar.