Een mooie reis

VEILIG KANSEN PAKKEN

Ga je uit eten, dan denk je vooral aan lekker eten. Maar Wilfried Tolhuisen kijkt verder. De werkomgeving van het keukenpersoneel is van groot belang. Het bedrijf Miwo by Halton uit Linschoten dat door Wilfried wordt aangestuurd is de partner in crime van vele horecabedrijven. Van belang hierbij zijn ontwikkeling en veiligheid.

We zijn op bezoek in Linschoten. De deur gaat open en voor ons staat Wilfried Tolhuisen (54 jaar). Een warme ontvangst en direct een gesprek, dat is wat opvalt. Een warm en oprecht mens. Een people manager. Gedreven vanuit het vak en de mens. En wat zal opvallen tijdens het gesprek is dat hij humoristisch, kritisch, daadkrachtig is. Geen poespas maar open en recht zijn raap. En vooral ook bouwend op een bak ervaring.

Mooie reis
Wilfried heeft een mooie reis afgelegd, wat hem uiteindelijk bij Miwo by Halton heeft gebracht. Hij begon vanuit de MTS Techniek en militaire dienst als technisch tekenaar. Op detacheringsbasis werd hij bij verschillende bedrijven weggezet. Zo kwam hij in contact met CMK Luchttechniek en stapte over. Hij werd betrokken bij de oplevering van de ijsbaan in Nijmegen. In totaal werkte hij er 14 jaar en ontwikkelde zich door tot projectleider. Maar na die 14 jaar viel het doek voor het bedrijf; een faillissement maakte een einde aan een mooie tijd. Paniek? Wilfried is nuchter: “Nee, je zoekt en vindt.” Hij lacht. “Mijn volgende plek werd Airpro waar ik ook startte als projectleider. Hier was ook in eerste instantie de sfeer die mij het beste past: niet lullen maar poetsen.” Maar dat veranderde in de loop van de tijd. “Dan gaat het thuisfront ook iets merken. Ik was niet meer zo gezellig. Daar kwam dan ook de vraag: wanneer ga je weer plezier in je werk hebben? En dat was het moment dat ik dacht: ik moet mijn reis voortzetten. En dat werd Miwo Luchtbehandelingstechniek.”

Internationaal
Bij Miwo vond Wilfried andere klanten dan hij voorheen had. “De horeca was hier vooral onze klant. En dat lag me wel.” Maar ook hier kwamen er veranderingen. “Alsof ik het ook over me afroep.” Het grote bedrijf Halton uit Finland, gericht op het leveren van producten aan de horeca, kwam bij Miwo met de vraag of zij de ‘huis-installateur’ konden worden. De klant hoefde dan niet langer zelf op zoek naar een vakman; Halton Nederland kon hierin voorzien. Wat volgde was een overname en dat leidde tot een nieuwe naam: Miwo by Halton. “En dat was spannend. Het grote bedrijf Halton dat gestructureerd werkt langs vaste lijnen en Miwo die zoekt naar de concrete oplossing voor nu en morgen. Dat botste. En het was wederom het thuisfront dat aan de bel trok. Zij zijn echt een goede thermometer. Ik had het niet naar mijn zin. Als people manager wilde ik het verschil maken, niet als de man van de procedures en processen. Ik nam ontslag.” Op de vraag of hier geen lef voor nodig is, is Wilfried nuchter: “Niemand heeft er iets aan als ik blijf werken op een plek waar dat niet goed voelt.” Hij stapte over naar een ander installatiebedrijf.

Terug op het honk
Maar soms kan je niet loslaten. Er vertrok een directeur bij Miwo, en het bedrijf benaderde Wilfried vervolgens met de vraag of hij niet terug wilde komen. Maar nu als directeur-manager. “Dat is mooi, maar ook spannend. Ik als mensen-mens in een directie-rol. De verantwoordelijkheid hebben over zoveel mensen en dus ook hun gezinnen… ik lag wel even wakker. En ook de vraag bij mezelf: loop ik niet opnieuw tegen dezelfde drempels aan. Ik heb de uitdaging opgepakt en vanaf het begin het zo gedaan dat het mijn manier is. Dus geen aparte directiekamer, maar gewoon een werkplek bij de andere medewerkers.”

Uitdagingen genoeg
Een nieuwe rol geeft nieuwe uitdagingen? Wilfried knikt. “Absoluut! Dat begint met de sector zelf. De horeca heeft zwaar en dat betekent dat wij nog meer maatwerk moeten leveren dat echt effect heeft. Verduurzaming en energiebesparing zijn dus standaardonderwerpen die we meenemen in ons advies. En dat vraagt wat van onze adviseurs en vakmensen. Om kleine MKB-bedrijven mee te nemen in het verhaal rekening houdend met wat er ook financieel mogelijk is. Want het is geen vetpot.”

Blijven ontwikkelen
In zijn nieuwe rol vindt hij ontwikkeling van de medewerkers van groot belang. Hij was blij met de kennismaking met Wij Techniek. Zij boden allerlei mogelijkheden van scholing en ontwikkeling. “Na het eerste gesprek dat ik had, was ik zo blij. We hebben gelijk de afspraak gemaakt dat ik elk jaar zo’n gesprek wil. Over de mogelijkheden, het aanbod en vormen van ondersteuning. Daarna heb ik besloten het ook hier intern aantrekkelijk te maken. Iedereen die zich aanmeldt voor een cursus krijgt een bonus. Daarmee geef ik ook aan als bedrijf dat we dat waarderen. Zo kwam ook het thema veilig werken weer op het netvlies. Natuurlijk is dat een onderdeel van ons denken. Maar met de instrumenten van ArboTechniek, een programma van Wij Techniek, kan ik weer verder.”

Veilig werken
Wilfried heeft eigenlijk maar één missie: Iedereen moet in de avond weer veilig thuis kunnen komen. Ook als dat economisch gezien niet handig is. Hij geeft een mooi voorbeeld. “Onlangs moest een nieuwe luchtbehandelingskast worden geplaatst op een dak. We hadden een hijskraan voor nodig. Op de ochtend dat ze daar staan en een hijskraan is gehuurd, word ik gebeld. De mannen zagen dat er een ijsplaat op het dak lag. Het was niet verantwoord om daar al glibberend aan het werk te gaan. Je denkt natuurlijk even aan de extra kosten voor de huur van een hijskraan, maar het was snel helder voor mij: men mocht niet het dak op. Ik was eigenlijk erg trots op mijn mensen. Een goede beslissing, bellen en informeren, en samen het besluit definitief maken. Met maar één doel: iedereen is weer veilig thuis ’s avonds. Zelfs de klant gaf ons een compliment!”
Met een arboadviseur van ArboTechniek maakte Wilfried een lijst van aandachtspunten als het gaat om veilig werken. En hij besloot het goede voorbeeld te geven. Hij werd zelf de BHV-er in het bedrijf. “We maken samen stappen om het werk echt veiliger te maken. We hebben zicht op wat er moet gebeuren. Kansen pakken is veilig kansen pakken!” 