• Sociaal werkgever

    Sociaal werkgever

    Als jonge vader gaf Job Beijer zijn baan als gymleraar op om zonder ervaring directeur te worden van een loodgietersbedrijf. Hij werd een sociaal werkgever met een groot hart. Goudeerlijk en altijd in kansen denkend, juist als het gaat om ‘zijn’ vakmensen. Sinds twee jaar is Job Beijer mede-eigenaar van het installatiebedrijf Aquarius. Zijn vader passeerde de 60 en wilde langzaam afbouwen. Tegelijkertijd stond Job na vele jaren in het onderwijs wel open voor een …Lees verder »
  • Duurzaamheid verkopen

    Duurzaamheid verkopen

    Kantelen, noemen ze het in vakjargon. Nederland staat aan de vooravond van een aardverschuiving. Iedereen weet dat de energietransitie onomkeerbaar is, maar vooralsnog aarzelt de consument om en masse over te stappen op duurzame oplossingen. Waarom? Queena Qian en Shima Ebrahimigharehbaghi zijn beiden verbonden aan de TU Delft. Ebrahimigharehbaghi is op dit moment bezig te promoveren bij Qian. Beide dames verdiepten zich de afgelopen jaren in de motieven van Nederlandse huiseigenaren en huurders om wel …Lees verder »
  • Veilig en gezond werken

    Veilig en gezond werken

    Veilig en gezond werken lijkt vanzelfsprekend. En dat moet het ook zijn. Maar het is de vraag of de bedrijven en de vakmensen van de technische installatiebranche zich hier altijd bewust van zijn. Wat betekent veilig en gezond werken? Wat zijn de trends? Waar moeten we rekening mee houden? Veiligheidskundige Harm van Heukelum geeft zijn visie. Harm van Heukelum staat midden in de praktijk van veilig en gezond werken. Als manager QHSE (dit staat voor Quality, Health, Safety & Environment) zetten hij en zijn team zich bij Dynniq Energy dagelijks in voor het bevorderen van de bewustwording en de praktische vertaling van veilig en gezond werken op de werkvloer. Veilig en gezond werken vraagt om aandacht ”Het belang van veilig en gezond werken is eigenlijk heel logisch,” stelt Van Heukelum. “Als bedrijf wil je een mooi product op de markt zetten én winst maken. Voor beide ambities is veilig en gezond werken essentieel. Het zijn immers de vakmensen die de prestatie moeten leveren. Tegelijkertijd zijn de vakmensen gebaat bij een veilige werkplek om goed en met plezier te kunnen presteren. Het brede belang van veilig en gezond werken is dus vanzelfsprekend. De praktijk van veilig en gezond werken vraagt echter om continue aandacht.” Toenemende kennisbehoefte Van Heukelum ziet in de branche een groeiende kennisbehoefte op het gebied van veilig en gezond werken. Hierbij gaat het niet alleen over risico’s en wettelijke voorschriften, maar ook over de manier waarop de kennis over veilig en gezond werken op de werkvloer praktisch kan worden vormgegeven. “Veilig en gezond werken heeft betrekking op alle functies in de werkketen. Van de vakman en vakvrouw op de werkvloer tot de directeur. Kennis van veilig en gezond werken gaat dus iedereen in de branche aan!” Meer focus op houding en gedrag Bij het tot stand brengen van veilig en gezond werken constateert Van Heukelum een toenemende focus op de sociale aspecten. “Veel bedrijven kennen de theorie van en technieken voor veilig en gezond werken, maar stuiten op problemen bij het op de werkvloer tussen de oren krijgen van het belang van een veilige werkplek en gebruik van beschermende middelen. We staan op het gebied van gedragsverandering nog relatief aan het begin. Er zijn nog grote stappen te zetten.“ Maatwerk leveren Het duurzaam maken van veilig en gezond werken kan volgens Van Heukelum alleen met het bieden van maatwerk. “Als bedrijf moet je je vakmensen ervan doordringen dat veilig en gezond niet een papieren voorschrift is van de wetgever, de opdrachtgever of het bedrijf. Het gaat om de vakman of vakvrouw zelf. Om dit goed te kunnen doen, moet je weten wat er op de werkvloer speelt en wat iedereen nodig heeft. Het voeren van een goede dialoog is de start van het samen werken aan veilig en gezond werken.” De rol van bedrijven Bedrijven kunnen volgens Van Heukelum veilig en gezond werken bevorderen door dit thema nadrukkelijk te benoemen, zowel in de directiekamer (bij het opstellen van missie-visiedocumenten) als in overleg met opdrachtgevers en collega-bedrijven. “En om …Lees verder »
  • Succesvolle zij-instroom

    Succesvolle zij-instroom

    De branche is hard op zoek naar nieuwe vakmensen. Daarom zijn in de afgelopen jaren in heel Nederland projecten gestart om werkzoekenden in korte tijd te scholen voor een loopbaan in de installatie-, elektro- of infratechniek. Regio Holland-Rijnland doet ook mee. Inmiddels is het vierde zij-instroomproject gestart met alweer het eerste resultaat: Ahmad Ezzeddin is aan de slag gegaan bij Ponsioen Installatie Techniek.Lees verder »
  • Capaciteitstekort

    Capaciteitstekort

    Is de inzet van extra handjes voldoende om de doelstellingen van het klimaatakkoord te realiseren of moeten we ook slimmer gaan werken? Volgens Adrie van Duijne, mede-initiatiefnemer van de Barbapapafabriek, wel. Hij legt uit wat de oplossingen zijn voor het capaciteitstekort in de branche. De installatiesector wordt uitgedaagd om een grote rol te spelen bij de realisatie van de doelstellingen uit het klimaatakkoord. Naast het inbrengen van nieuwe technologieën wordt er ook een beroep gedaan op het slim samenwerken met de andere partijen in de bouwkolom, zodat er voor de klant een ‘One stop shopping’ model ontstaat. Voor de inbreng van de nieuwe technologieën hoeft niet direct worden gevreesd. De installatiebranche heeft haar contacten met fabrikanten en groothandels, zodat ze in ieder geval op de hoogte blijft van de lopende technische ontwikkelingen. Daarnaast zijn er contacten met de diverse technische universiteiten , waardoor de installatiebranche ook weet welke innovaties er in de pijplijn zitten. Integraal samenwerken Lastiger is om proactief samen te werken met de andere partijen in de bouwkolom, zoals aannemers, architecten, isolatiebedrijven, energieadviseurs, glaszetters en dergelijke. Dit vereist een samenwerkingsmodel waarbij de individuele partijen het lef hebben om boven zichzelf uit te stijgen en de vraag van de klant centraal blijven stellen, zonder meteen uit te gaan van eigen gewin. Willen we de klant bijvoorbeeld adviseren om eerst te isoleren en dan pas zijn ketel te vervangen? Of duwen we hem meteen een warmtepomp door zijn strot? Dit integraal denken vereist ander ondernemerschap. Het toverwoord hierbij is ‘sociale innovatie’. De basis hiervoor is dat alle deelnemende partijen dezelfde droom hebben en het vertrouwen en respect uitspreken om die vervolgens gezamenlijk werkelijkheid te gaan maken. Is dit niet aanwezig dan blijven we hangen in de bekende samenwerkingsmodellen van een bv of een tijdelijke VOF o.i.d. Alle kennis gaat na het gezamenlijk project weer verloren. Geschikt personeel vinden Als we als sector onze techniek en organisatievorm hebben geregeld komen we bij de volgende uitdaging en die is ‘waar vind ik geschikt personeel?’. De tijd dat we met collegiaal in- en uitlenen ons probleem konden oplossen, is voorbij. Ook de recruiter heeft op dit moment problemen om te voldoen aan de steeds toenemende vraag. Men is wel naarstig op zoek naar nieuwe wegen om geschikt personeel te werven. Zo worden 50+’ers gerevitaliseerd om nog een groot aantal jaren actief dienst te blijven doen in de sector. Daarnaast maakt de sector schoorvoetend gebruik van de mogelijkheden van statushouders en probeert men vrouwen te interesseren voor ons mooie vak. En groepen medewerkers die door maatschappelijke veranderingen overbodig zijn geworden, kunnen een omscholing krijgen. Denk bijvoorbeeld aan gevangenbewaarders. Maar dit is niet voldoende. Eigen organisatie analyseren Een aantal innovatieve ondernemers dat al enige jaren zelfstandig diensten aanbiedt, heeft zich verenigd in een nieuw samenwerkingsorgaan: ‘Het capaciteitsplein’. De bedoeling is om met enige creativiteit het capaciteitsvraagstuk anders te gaan benaderen, maar daarover straks meer. Niet alleen extra ‘handjes’ hoeven namelijk de oplossing te vormen voor het capaciteitstekort. Ook je eigen organisatie eens kritisch onder de …Lees verder »
  • Wie waagt de gok?

    Wie waagt de gok?

    In 2011 nam China het stokje over van Japan. Sindsdien is de Aziatische grootmacht de tweede economie ter wereld. Toch dringen Chinese producten nog maar mondjesmaat binnen in de installatiebranche. Kan je de gok al wagen en via Chinese websites bijvoorbeeld een flowmeter of warmtepomp bestellen? Riccardo Ruggiero is de eigenaar van Ruggiero Installatie en Montage. De ervaren installateur zocht enige tijd geleden eens uit of hij via Chinese websites goedkoper producten kon inkopen. Het bleek te veel hoofdbrekens met zich mee te brengen en uiteindelijk liet hij het idee varen. Keuzeproces “Ik was op zoek naar flowmeters”, vertelt Ruggiero “en raakte in gesprek met een aantal producenten. De communicatie verliep moeizaam. Hun Engels was gebrekkig en de productomschrijvingen waren onduidelijk. Ik miste alle technische specificaties. Ze boden ook geen kant-en-klare flowmeters aan, maar produceerden alleen op bestelling. Daarnaast vond ik het moeilijk om de kwaliteit in te schatten. De monsters kunnen dan wel goed zijn, maar er zijn geen certificeringen of garantievoorwaarden die je enige mate van zekerheid en bescherming bieden voor het geval de uiteindelijke lading niet voldoet. En dat is tricky, want ze toonden pas interesse als je grotere partijen van een product wilde bestellen.” “Ze maken alles” Ruggiero haakte af, maar is nog wel steeds geïnteresseerd in zakendoen met Chinese fabrikanten. “Ik zou wel producten afnemen als ik ook lagere aantallen kon bestellen tegen aantrekkelijke levertijden, duidelijke handleidingen kreeg, zekerheid had over certificeringen en de garantievoorwaarden naar mijn smaak toereikend zouden zijn. De potentie is enorm; ze maken alles en voor concurrerende prijzen.” Inkopen doen Ties Coolen is de oprichter en eigenaar van Coolen China - Sourcing & Trade Services. Hij begeleidt onder andere Nederlandse MKB-bedrijven bij hun inkoopproces in China. Daar zitten ook partijen tussen uit de installatiebranche, vertelt hij. Zo is er onder andere interesse in PV-panelen en ventilatiesystemen van Chinese makelaardij. Marktverkenning “Als je serieus overweegt om Chinese producten te gaan importeren, dan moet je de markt eerst grondig verkennen en daar kan je gerust een maand of 3 voor uittrekken. Het is verstandiger, maar nu preek ik natuurlijk voor eigen parochie, om een adviseur annex inkoopbegeleider in de arm te nemen.” Alibaba Coolen weet uit ervaring dat veel potentiële klanten eerst Alibaba gaan afstruinen. Hij adviseert om de nodige voorzichtigheid in acht te nemen. “Acht van de tien partijen waarmee je in aanraking komt, zijn geen producenten, maar handelaren. Ze zitten niet dicht bij de bron en helaas zitten er veel mensen tussen met kwade bedoelingen.” Zoek naar referenties Zo is het een bekende truc om op Ali-baba een product te tonen voor een aantrekkelijke prijs en als de klant toehapt vervolgens ‘een iets ander model’ te leveren voor een hogere prijs, vertelt Coolen. Collega China-kenner Joke Bruynzeel, actief als bestuurslid van het China Netwerk Guanxi en werkzaam als expattrainer voor het Koninklijk Instituut voor de Tropen in Amsterdam is ook maar al te bekend met de trukendoos waar oplichters uit putten. “Als je Alibaba als startpunt neemt voor je onderzoek, google …Lees verder »