Thuis in warm­tepompen

De energietransitie begint op stoom te raken en steeds meer marktpartijen zien dat warmtepompen snel terrein winnen in de woningbouw. Maar wat betekent dat voor u als installateur; kunt u het beste nog even afwachten of vol gas geven om bij te blijven? We vroegen het Sander Zuidgeest van de Nederlandse grondlegger van warmtepompen: Itho Daalderop.

Onlangs is Itho Daalderop gestart met een Duurzaam Partner Programma, waarvoor Zuidgeest verantwoordelijk is. We vroegen hem wat dit programma inhoudt en hoe Itho Daalderop de transitie voor zich ziet. Hij legt uit: “Itho Daalderop ziet veel installateurs worstelen met de vraag of ze gewoon moeten doorgaan met cv-ketels of dat ze versneld op warmtepompen moeten overstappen. Uit recent onderzoek van Uneto-VNI blijkt dat het grootste deel, 70 procent, van de installatiebedrijven op het gebied van de warmtepomp nog in de oriënterende fase zit, of de beslissingen omtrent de warmtepomp nog voor zich uitschuift. Aan de ene kant begrijpelijk; je hele bedrijf heeft jarenlang goed gedraaid op cv-ketels en met name de onderhoudscontracten. Je personeel kan ermee lezen en schrijven. Als je een zelfde bedrijfsvoering en verdienmodel voor de warmtepomp gebruikt, kom je niet uit. Maar aan de andere kant: nieuwe ketels worden nu met zeer kleine marges geplaatst. Daarnaast kun je je nauwelijks meer onderscheiden als installateur; ketels zijn op elke hoek van de straat te verkrijgen. Warmtepompen zijn ‘here to stay’ en we zien de markt ervan zo groeien, dat je daar als ondernemer niet omheen kunt. Om de onzekerheden rondom kennis en kunde weg te nemen willen wij als fabrikant onze klanten zich zo snel mogelijk thuis laten voelen in warmtepompland en daar is het Duurzaam Partner Programma voor opgericht.”

Bewezen techniek

Het is toch ook wel logisch dat de installateur afwachtend is bij dit soort nieuwe technieken? Zuidgeest: “Het mooie van onze warmtepompen is dat het inmiddels allemaal bewezen technieken zijn. Al 15 jaar geleden, in 2002, hebben we met onze eerste generatie grondgebonden warmtepompen de eerste energieneutrale wijken gebouwd, bijvoorbeeld Zetten in de Betuwe. De eerste tien jaar hebben we veel tijd en aandacht besteed aan doorontwikkeling, engineering van projecten én een goede oplevering en nazorg. Dat is de reden dat we destijds gekozen hebben voor zeer selectieve distributie met een paar installatiebedrijven. Eerlijk is eerlijk, in dat stadium wilde we geen enkel risico lopen dat we producten op de markt brachten die niet aan onze kwaliteitsstandaard voldeden. Monitoren van warmtepompen doen we al sinds 2006 en het bevestigde ons dat de warmtepompen deden wat ze moesten doen en zelfs onze verwachtingen overtroffen. Inmiddels monitoren we real time 8.000 woningen met onze grondgebonden WPU warmtepomp. Het totaal aantal geplaatste WPU’s betreft inmiddels een veelvoud daarvan. Die techniek is het pilotstadium al lang voorbij!”

Verregaande garanties

Zuidgeest vervolgt: “Onze WPU warmtepomp staat dus al meer dan 15 jaar aan de basis van energieneutrale en nul-op-de-meter woningen. Dit betreft zowel eengezinswoningen als – en dat verwachten veel mensen niet – appartementen. Gezien de ervaring die we hebben en vooral de monitoring draaien we ons hand er niet voor om verregaande garanties te geven, als de klant erom vraagt, zelfs tot 25 jaar. Maar eerlijk is eerlijk, de WPU is vooral geschikt voor nieuwbouwwoningen en grote renovatie/transformatieprojecten. Naast de WPU leveren we ook andere soorten warmtepompen. Genoeg keuze dus om elke woning nul-op-de-meter (energieneutraal of zeer energiezuinig) te maken. Zo is de Booster warmtepomp heel geschikt voor verwarming en/of tapwater voor woningen en vooral appartementen die aangesloten zijn op een laagtemperatuur-netwerk of bijvoorbeeld stadsverwarming. Hij past in een keukenkastje en het voorraadvat komt bijvoorbeeld in een voorraadkast.”

Niet EPC 0,4 maar 0

Op de vraag hoe hij de energietransitie voor zich ziet, antwoord Zuidgeest: “We vinden absoluut dat je in nieuwbouw moet kiezen voor het hoogst haalbare, en dat is nul-op-de-meter zonder gas. Dus niet bouwen zoals het moet maar zoals het kan. Wat ons betreft had EPC 0,4 overgeslagen kunnen worden. Op de lange duur zijn consumenten gebaat bij een woning die nul-op-de-meter is, dat verkoopt over 10 jaar beter dan een EPC 0,4 woning. En als je kijkt wat de meerinvestering is plus het feit dat consumenten extra hypotheekruimte kunnen krijgen dan kiezen de meesten absoluut voor nul-op-de-meter. De renovatie en vervanging is uiteraard een grotere uitdaging om gasloos te krijgen. Maar dat het kan hebben we al bewezen. Een consument wil vaak wel maar loopt tegen installateurs aan die alleen een cv-ketel adviseren. Daar kom je binnenkort echt niet meer mee weg.”

Volledig advies geven

“Consumenten informeren zich steeds beter via het internet, dat merken we in de informatie-aanvragen die we krijgen”, vervolgt Zuidgeest. “Geef ze als installateur een volledig advies over hoe ze hun huis kunnen verduurzamen. Werk meerdere opties uit, maar biedt op zijn minst een hybride warmtepomp aan (bijvoorbeeld onze lucht/water warmtepomp HP Cube), maar ook een meeroptie om volledig elektrisch te gaan. Dat kan in bestaande bouw bijvoorbeeld met onze lucht/water warmtepomp HP-S, die zowel all electric als hybride kan worden toegepast. Consumenten zien hun spaargeld verdampen en willen best investeren, je hoeft het blad van Vereniging Eigen Huis maar open te slaan om te zien wat leeft. Consumenten willen een energiezuinig maar ook comfortabel en gezond huis. Ze kijken ook naar de lange termijn: een energiezuinig huis levert gemiddeld 6.000 euro meer op en staat gemiddeld twee maanden minder lang te koop. Ook warmtepompen moeten onderhouden worden, dus daar zit een goed verdienmodel in; niet anders of misschien wel beter dan bij cv-ketels, want ook hier kan monitoring helpen om je onderhoud en service beter te plannen. Daarom zijn binnenkort vrijwel al onze warmtepompen online te monitoren.”

Ander verdienmodel

Hoe zou een installateur deze nieuwe techniek zo snel en succesvol mogelijk onder de knie kunnen krijgen? Zuidgeest: “We zien dat bij warmtepompen het verdienmodel anders ligt. In het geven van meerdere opties gaat natuurlijk tijd in zitten. Veel consumenten vinden het niet raar om voor een goed advies te betalen. Hoe je dat het beste aan kunt pakken leer je in ons Duurzaam Partner Programma. Daarin is ook opgenomen in welke situatie je de beste warmtepomp kiest en op welke andere zaken, zoals isolatie en ventilatie, je goed moet letten. Warmtepompaanbieders schieten als paddenstoelen uit de grond. Iedereen probeert snel een graantje mee te pikken en zich als duurzaamheidsgoeroe neer te zetten. Vertrouw op fabrikanten die al langer dan vandaag bezig zijn met warmtepompen, die hebben gegronde kennis in huis om je als installateur verder te helpen. Ik krijg er zelf een geweldig goed gevoel bij als ik een bedrijf help om succesvol te worden met warmtepompen. Want we verkopen nou eenmaal liever warmtepompen dan cv-ketels. Onze slogan is niet voor niets: Climate for life. Maar je moet je als installateur zo snel mogelijk thuis gaan voelen in warmtepompland.”

Comfortabel, gezond én energiezuinig

Hoe ziet jullie toekomst en product road map eruit? Zuidgeest grijnst: “Ik ga hier natuurlijk niet alles verklappen maar je kunt ervan op aan dat wij voor de volle 100% voor warmtepompen gaan. Gas alleen nog waar het niet anders kan, bijvoorbeeld in sommige renovatiesituaties. Ook bekijken we de woning graag als een geheel; warmtepompen zijn daar belangrijk in voor verwarmen, koelen en warm tapwater. Maar in goed geïsoleerde woningen kun je niet zonder mechanische ventilatie of WTW. Slimme energiebespaarders als douche WTW, een goede regeling voor de consument en monitoring voor de installateur, maken de zaak compleet. Dat zijn ook zaken waar we in onze productontwikkeling vol gas op geven. Climate for life is niet zomaar een slogan, niet alleen productontwikkeling en techniek; het draait allemaal om die consument, hoe zorgen we dat die een comfortabele, gezonde en energiezuinige woning krijgt. Dáár doen we het voor!” 

Duurzaam Partner Programma

Itho Daalderop is met een Duurzaam Partner Programma gestart om installateurs te helpen versneld vertrouwd te raken in de wereld van warmtepompen. Bijvoorbeeld door ze te helpen met een BES/BRL certificering en specifieke kennis op te doen over warmtepompen. Ook trainingen over hoe de consument het best geadviseerd en overtuigd kan worden, maken hier onderdeel van uit. Voor meer informatie, mail: dpp@ithodaalderop.nl.