Nieuwe tijden

Jaap-LaureijsOm 23.59 een wasmachine bestellen en de volgende dag laten bezorgen op een moment dat het je past? Of een schade melden bij de verzekeraar via WhatsApp? Tien jaar geleden was geen enkel bedrijf hiermee bezig, laat staan dat een klant erom vroeg. Maar in de zoektocht om de gunst van de klant te winnen en je te onderscheiden van je concurrenten zijn bedrijven steeds vaker op zoek naar een unieke benadering. De meeste voorbeelden van dit soort dienstverlening zijn op dit moment nog te vinden zijn bij webshops, maar er is een verschuiving gaande naar de fysieke winkels en dienstverleners. Dit biedt volop kansen voor installatiebedrijven!
Het is al jaren gemeengoed om bij de technische groothandel je order te plaatsen na sluitingstijd. Ook worden steeds meer goederen bezorgd via nachtdistributie. Ook op het gebied van automatisering loopt de installatiebranche al jaren voorop, met het digitaal plannen van afspraken en digitale werkbonnen. Toch zie je dit soort services nog weinig tot uiting komen bij werkzaamheden voor de klant.
Dat bij veel installatiebedrijven na 17.00 uur een telefoonbeantwoorder en een servicedienst het ‘werk’ overnemen, is vanuit het perspectief van de ondernemer best te begrijpen. De dagen zijn al lang en kennen een hoge werkdruk. Op meer drukte zit u vast niet te wachten. Maar nieuwe tijden vragen ook om een andere aanpak. Als consument zou ik het zeker kunnen waarderen als ik ’s avonds ‘live’ via WhatsApp of chatfunctie in contact kan komen met een sympathieke installateur die mijn situatie bekijkt en me een duidelijk advies geeft. De prijs? Die is niet het belangrijkste bij voldoende onderscheidend vermogen. Een grote investering? Dat valt mee. Om ’s avonds te chatten of WhatsAppen met klanten heb je niet meer nodig dan een laptop en kennis van zaken. En natuurlijk hoef je dit niet zelf te doen. Als je het maar organiseert. En als we dan toch adviseren en offreren, dan is de stap naar montage- of onderhoudswerkzaamheden in de avonduren ook snel gemaakt. Geen last van files, klanten die niet thuis zijn en collega’s die om dezelfde klant strijden. Ik ben benieuwd naar de eerste voorbeelden…

Jaap Laureijs
Directeur GasNed BV
j.laureijs@gasned.nl