Bekend, herkend én erkend

Maarten-van-der-BoonEn…, al aan de slag gegaan met het sleutelgatprincipe uit mijn vorige column? Ik hoop het, want ik borduur hier nog even verder op door. Stelt u zich eens voor: op uw knieën voor het sleutelgat, uw oog ongeveer geplakt tegen de ronding. Uw blikveld wordt dan sterk beperkt en gestuurd. In communicatie is dit niet veel anders. Wanneer u door het sleutelgat van communicatie gluurt, dan ziet u vier onderwerpen in een cirkel: beeld, woord, gedrag, met in de kern uw bestaansrecht (het waarom en de kernwaarden). In communicatie gaat het om de juiste mix hiertussen.
Binnen de installatiebranche is het vaak de harde realiteit dat er situationeel gecommuniceerd wordt. Er wordt gewerkt vanuit de aanname dat elke ontvanger bekend is met de afzender. Of het nu gaat om reclame voor een product of dienst of om werving van nieuwe medewerkers. Communiceren staat vaak op gelijke hoogte met het maken van kosten. En die probeer je zo laag mogelijk te houden. Dus lekker veelvuldig gebruikmaken van door de fabrikant voorgebakken advertenties. Of cryptische boodschappen in de rubriek ‘schakeltjes’. Om nog maar te zwijgen over het willekeurig schieten met een wervingsadvertentie in elke krant in de regio. Toch niet zo vreemd dat de respons laag is.
Alles wat aandacht krijgt, groeit. Op regelmatige basis de media inzetten, aangevuld met een actuele website en actieve profielen op sociale media, werpt zijn vruchten af. Gestructureerd werken aan uw bekendheid heeft als positief gevolg: herkenning. Wanneer u de vier onderwerpen uit de eerste alinea optimaal op elkaar weet af te stemmen, heeft dat meetbare gevolgen. Communicatie is dan geen losse flodder meer, maar een consistente afspiegeling van wie u als bedrijf bent en wat u doet. Wedden dat u dit terugziet in de erkenning?

Maarten van der Boon
R&D en Innovatie, Leertouwer b.v.
www.leertouwer.nl/maartenvanderboon