Slim, handig en duurzaam

De ISH barstte bijna uit haar voegen deze editie. Met ruim 200.000 bezoekers en meer dan 2.480 standhouders behaalde de beurs een record dit decennium. En terecht. Alle partijen kwamen ruimschoots aan hun trekken. De bezoekers omdat er veel noviteiten vielen te bewonderen en de standhouders omdat ze direct zaken konden doen. “De economie zit in de lift, en de grote trend is IoT.” Oftewel: Time to go Smart.

‘Water. Energy. Life’, was dit jaar het thema. In een interview voorafgaand aan de ISH legde ISH-Brandmanager Stefan Seitz uit waarom. Volgens de marketingman was bewust gekozen voor een veelomvattende slogan, omdat “de ISH met haar brede scala aan innovatieve gebouwgebonden systemen concrete oplossingen biedt voor hedendaagse politieke en economische problemen.” Het tekent het groeiende zelfbewustzijn van de branche. Waar de installatiebranche ooit het ondergeschoven kindje was in de bouwkolom, lijkt de rolverdeling nu langzaam maar zeker te veranderen. Nationaal en internationaal. We hoeven maar even naar de berichtgeving in de Nederlandse pers te kijken van de afgelopen maanden om te zien dat onze branche aan invloed wint. Zo lieten grote technische dienstverleners begin maart weten het voortouw te gaan nemen bij de energietransitie, kwam de Bouwagenda met een plan op te proppen om in hoog tempo Nederland te gaan vergroenen en deelde staatssecretaris Dijksma een plaagstoot uit aan de fossielverslaafde Trump door aan te geven een ‘Climate First’ conferentie te organiseren in de VS. Ambitieuze plannen en doelstellingen, die inderdaad alleen haalbaar zijn met hulp van de installatiebranche. Dus ja, het thema van de ISH was een schot in de roos.

Noviteiten

Genoeg redenen dus voor de fabrikanten om groots uit te pakken. En dat deden ze ook. Overal waren nieuwe producten en systeemoplossingen te zien. Op een doorsnee VSK, Bouwbeurs of ‘Hardenberg’ zijn nauwelijks meer noviteiten te vinden. Daar draait het tegenwoordig vooral om relatiebeheer, ook belangrijk en zeker geen verwaarloosd aspect op de ISH, maar een beurs zou vanuit historisch perspectief vooral innovaties moeten laten zien. Zo verras je de bezoeker en verleidt je hem/haar tot het doen van aankopen en/of het sluiten van deals.